6874:
sv: sv: sv: Brugt disco (03-01-2003 14:03:15) (svar på
6873)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 129.142.27.120)
Hej Johs.
Min bil er som sagt en 2,0 MPI (formentlig den eneste i DK), og den har 136 HK fra en lidt "sporty" DOHC motor, som har behov for nogle omdrejninger. På papiret ikke just noget der er velegnet til en terrænbil, men nu køres de 99% af mine kilometer også på landevej, selvom jeg har en meget lang privat indkørsel. Ved min daglige, blandede og ofte lidt for hurtige kørsel ligger jeg på 8-9 km/l., og det er jo ikke noget at råbe højt hurra for. Når det er sagt, skal det dog også nævnes, at jeg aldrig har været den, der har været expert i økonomikørsel, så det kan ikke udelukkes, at andre ville kunne gøre det bedre. Jeg har endnu heller ikke forsøgt at få den justeret eller optimeret på nogen måde. Den har nu kørt ca. 137.000 km.
Præstationerne ligger imellem TDI'ens og V8'erens. I acceleration er den klart hurtigere end en TDI, og på toppen - hvis det har nogen interesse - ved jeg ikke hvor den stopper, men jeg har da uden problemer kørt ca. 160 (på speedometeret), da jeg kørte den hjem fra Tyskland. Den mangler 2 ting, moment til mellemaccelerationerne og - ikke mindst - lyden af en V8'er. Den lyder mildt sagt lidt kedelig, når man har været vant til en V8'er, men den er ganske behagelig og støjsvag, når den er oppe i 5. gear. Jeg har endnu ikke prøvet den i terræn, og den smule sne vi har fået herovre har der ikke været nogen udfordring i. Derimod har jeg haft en autotrailer med en 88" på (ca. 2 tons) spændt efter den, og det krævede tålmodighed, medmindre det gik nogenlunde ligeud (den kunne dog sagtens følge med inden de 70 eller 80 km/t man må køre). Jeg synes den er et interessant, men underkendt alternativ.
Hilsen
Lars