tilbage

Land Rover Forum  

Index
69725: Oliefyr (Hydronic) TD5 (20-09-2008 23:40:50)
Nils Jacobi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.148.183)
Efter at have været Defender-løs i nogle år, står der nu en fin årgang 2004 i indkørslen. Alt er tip top på nær oliefyret, som jeg håber at kunne få lidt gode råd til. Selve fyret fejler ikke noget(har haft alt skilt ad og checket), men jeg har problemer med at få fyrets vandpumpe til at få gang i cirkulationen, da der er luft i systemet. Det resulterer i at fyret slukker på overophedningen.
Fyret er placeret vandret i overkanten af højre forskærm.
Jeg har udluftet og udluftet, men det virker som om at der skal noget andet/mere til. Fyret kører fint når motoren kører, formentligt fordi at motorens vandpumpe hjælper med cirkulationen, men når motoren slukkes taber fyrets vandpumpe suget, det overhedes, der dannes damp (som forstærker luftproblemet), og fyret slukker.
Jeg har i tidligere indlæg læst at en løsning kan være at montere af en slange mellem bunden af ekspansionsbeholderen og trykslangen fra fyret( dvs mellem fyr og varmeapparat). Umiddlebart kan jeg ikke se logikken. Jeg vil mene at slangen skal sidde mellem ekspansionsbeholderen og sugesiden at fyrets vandpumpe.
Hvis der er nogen, som har erfaring med dette, vil jeg være taknemmelig for nogle råd, så jeg kan få det fyr til at virke. Mvh Nils
Index
69736: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (21-09-2008 09:43:25) (svar på 69725)
K. Rugbjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.4.229)
det kunne jo være vandpumpen på fyret ver defekt. evt. er "propellen" gået løs på akslen, eller sidder fast....
Index
69738: sv: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (21-09-2008 10:05:10) (svar på 69736)
Nils jacobi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.148.183)
Tak for svaret, men jeg har gennemgået fyret og alt ved fyret er som det sakl være. Vand pumpen kører fint ¨desværre¨.
Af tidligere indlæg om emnet har jeg kunne læse at dette problem ikke er ukendt for TD5. En mulig løsning skulle være at montere et rør/slange mellem ekspansionsbeholderen og fyret, jeg er dog i tvivl om den præcise placering af dette ¨bypass¨ rør.
Hvis nogen ligger inde med erfaring eller viden om dette, som de ønsker at dele, vil jeg være taknemmelig.
Mvh Nils
Index
69739: sv: sv: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (21-09-2008 10:11:22) (svar på 69738)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Nils,

Jeg ville prøve at lave en "prøvestand" - tag 2 slanger og en balje vand og lad fyret bruge dette vand til opvarmning - således kan du også se om/hvormeget gennemstrømning fyret giver.

Siddr fyret før eller efter ekspansionsbeholderen - du skriver, at fyret sidder i højre side af motorrummet - hvor højt i forhold til ekspansionsbeholderen - fyret skal side "under vandlinien" ellers får du nemlig problemer med "luftlommer"

lad os høre resultatet - og forhåbentlig velkommen i dlrk!

Thorstein #7334
sikke en flot morgen! øh formiddag...
Index
69753: sv: sv: sv: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (21-09-2008 18:15:07) (svar på 69739)
Nils Jacobi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.148.183)
Vandpumpe-testen er udført - alt ok.
Fyret er monteret lige under vandspejlet i ekspansionsbeholderen, så i princippet skulle den del være ok.
Fyret er placeret som følger:
Vandtilgangen kommer fra den store slange øverst i mortorrummet til venstre fra motoren(den med udluftningsskruen). Afgangen går direkte til radiatoren. Ekspansionsbeholderen placeret efter radiatoren, dvs faktisk på tryksiden af fyret.
Umiddetbart ville jeg jo mene, at det var smart hvis ekspansionsbeholderen havde fat i sugesiden af fyret. Det er derfor, at jeg bliver ved med at fable om der er nogen, der har erfaring med et ekstra rør mellem ekspansionsbeholder og fyret.
Mvh Nils
Index
69754: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (21-09-2008 19:07:59) (svar på 69753)
Lars Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.21.90)
Hej Nils

Lars Hermansen, Jens Larsen samt undertegnede har selv haft samme problem.

Se indlæg 42626 og 28644

mvh

Lars /1584 reg fyn
Index
69759: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (21-09-2008 20:53:18) (svar på 69754)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Nils,

En anden ting du kan tjekke - ved godt det lyder usandsynlig men better safe than sorry!

vandslanger og endnu mere vigtigt - de "koblinger" der er lavet mellem fyret og bilen oprindelige slanger - det er sikkert plastikrør - de kan blive "utætte" og når så bilen stoppes - så trækker den "falsk luft ind der - har set det på eksempelvis en V8'er. Ellers prøv med den omtalte "mellemslange".

Index
69768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (21-09-2008 23:18:56) (svar på 69754)
Nils Jacobi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.148.183)
Tak for svaret.
Jeg har læst alt på siden som vedrører fyr også de indlæg du henviser til. Jeg vil forsøge med at at indsætte et sådan rør/slange mellem fyr og ekspansionsbeholder.
Lars, du skriver at du har haft samme problem. Blev det afhjulpet med et sådan rør?
Skal røret sidde på tryksiden af fyret (mellem fyr og radiator)?
Skal slangen kobles til bunden af ekspansionsbeholderen?
Tak for de gode råd. Mvh Nils
Index
76764: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr (Hydronic) TD5 (08-02-2009 23:42:36) (svar på 69768)
Johnny Weber (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.178.245)
Hej Niels jeg håber du har fået klaret dit problem men jeg havde samme problem jeg klarede det ved at bytte am på tilgang og afgang så vandet cirkulered den forkerte vej det virker det er kølevands termostaten der stopper cirkulationen men når du starter motoren cirkulerer pumperne mod hinanden derfor skal du lige sætte et relæ over tændingen så pumpen slukker mvh Johnny.