tilbage

Land Rover Forum  

Index
69821: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (22-09-2008 21:55:58)
Igor Stès (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.223.172)
Hej.
kan ikke finde ud af at svare på alle jeres tips, så derfor et nyt indlæg... Stor tak til alle.
lige et spørgsmål: hvad med de 4-5 biler man kan finde på bilbasen til ca. 250.000 kr.? er de noget værd eller skal man holde sig lang væk? de biler er fra ca. 1997-1999. de virker OK men aner ikke mere end det man kan se på nettet.
igen, tak for hjælpen,

mvh.

Igor
Index
69858: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (23-09-2008 17:27:04) (svar på 69821)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Bonjour Igor,


Jeg ville klart kigge videre på den fra 1999, der har kørt 137.000 km - såfremt det er en hvidpladebil, så virker prisen yderst rimelig. tror næsten ikke på at den er på hvide plader - der er desværre alt for mange forhandlere der ikke indikerer om bilen er på gule eller hvide plader.....

Få verificeret at den virkelig har 4 airbags (kig efter stoflap ala Levis type) på forsædernes yderside. Det blev nemlig først standard i 2000 - men denne kan godt være en 2000 model...

Som Henning Rogren har skrevet til dig tidligere - det er MEGET vigtigt at tjekke alle funktioner inden køb.

Hvis du har lyst - vil jeg evt. gerne hjælpe dig med at kigge på bilen...

Jeg har selv en P38'er, og kan med smil på læben sige - de er vanedannende... en dejlig stille motor med tilstrækkelig trækkraft og rigeligt kraftoverskud ved alle hastigheder, hvad enten vi snakker landevej eller motorvej. Der er masser af plads og en komfortabel affjedring, så ferier sydpå klares nemt!

Thorstein #7334
V8 - helt op til 10km/l! (100 oktan)
Index
69861: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (23-09-2008 18:05:55) (svar på 69858)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.101)
Jeg læser lige dit post scriptum, Alexander, at du kan køre 10 km/l i en V8 og så har du i parentes nævnt oktan 100.

10 km/l kræver en dygtig fører, men oktan 100 ? Hvor får du det fra ?
Index
69879: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (23-09-2008 22:39:46) (svar på 69858)
Igor Stès (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.223.172)
hej.

tak for din mail. Jeg arbejder hårdt på at overbevise min kone om at det er en fornuftige bil og at vi ikke kommer til at fortryde det. kører i dag i en Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD camper. Ikke min drømebil men oceaner af plads og det er dejligt med 3 drenge. a propos plads. hvordan er det i en Range rover? og er det 3 3-punkt seler ved bagsæderne?
til sidst, hører man meget om at Range Rover er en Rover... og at kvaliteten ikke altid er i top. er det rigtigt eller er de andre bare misundelig? jeg forestiller mig det er bygget som en lastbil og dermed burde kunne hold i mange år. glæder mig som et lille barn om at kunne køre i mudder om weekenden... er det sidst bedre med en 4,6 eller 2,5 diesel?

mange spørgsmål men hvem kan hjælpe mig bedre end klub medlemmer/bruger.
tak for hjælpen under alle omstændigheder.
mvh.

Igor

PS: snakker du fransk??? er der franskmænd i klubben?
Index
69918: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (24-09-2008 17:46:30) (svar på 69879)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Salut Igor,

Vedr. 3-punktsseler - nej desværre, der er kun 2 - den miderste er en hoftesele. Bilen er egentlig kun bygget til 4 personer (bagsædet er "2-personers") men med mulighed for, at der kan sidde en person i midten.

En Range Rover P38A er hverken dårligere eller bedre end så mange andre engelske biler. I den årgang jeg foreslog dig (1999) er de ejet af BMW, hvorfor man formode, at der har været et tysk øje på kvaliteten. Nuvel, bilerne er IKKE fejlfri, men det er der faktisk ingen biler der er.

Range Rover'e er fra ny "dyre" biler og derfor har mange også den opfattelse, at ejerne må være født med en guldske et vist sted, såfremt man har en sådan bil. Virkeligheden er idag meget forskellig, og for mit vedkommende kan jeg kun sige - jeg har aldrig kørt så billigt som i min nuværende RR - derfor er det nok også en sådan jeg vil overveje næste gang - måske endda en diesel (TDV8 Vogue).

Land Rover og Rover har ikke noget med hinanden at gøre teknisk set. Visse LR'ere har dog haft motorer fra Rover, men der ophører slægtskabet også.


Hvordan sidder dine hænder skruet på kroppen - som 2 velfungerende, der kan lidt af hvert, eller 2 venstrehænder der er påsat omvendt - alt efter svar vil dine reperations/servicepriser jo "udvikle" sig - Med andre ord - kan du selv skrue på en bil, eller skal du altid bruge værksteder. Kan du skrue selv er hele verden jo åben for køb af reservedele - både hos LR i DK og diverse leverandører rundt om i verden(UK).

Hvorvidt du vælger 4.6 V8 benzin eller en 2.5 R6 diesel, det kan kun dit temperament og pengepung afgøre - jeg selv ville ALDRIG NOGENSINDE overveje en diesel P38. Den er simpelthen for langsom. (jeg mener at overhalinger på landevej burde være strengt forbudt i en sådan) - men jeg kan også godt lide, at der sker noget når man trykker pedalen til højre ned mod gulvtæppet.

Til terrænbrug ville jeg klart vælge en bil med automatgear.

Måske du skulle overveje en Classic til terrænkørsel og beholde din Chrysler (pga. de 3 3-punktsseler)til daglig kørsel (lidt af det bedste fra 2 forskellige verdener)-

Oui, je parle français!

À bientôt

Thorstein #7334

att PauSe:
99 oktan fås nu også i DK - ellers i Tyskland
100 Oktan fås i Italien - og ved 120 km/t er det ingen sag at opnå 10 km/l - Faktisk har jeg kørt 342 km og tanket knap 32 liter. så det er endda mere end 10 km/l.... ikke dårligt vel?! og sparker man til skøjten er der viiirkelig skub i den!!
Index
69923: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (24-09-2008 19:44:39) (svar på 69918)
Igor Stès (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.223.172)
salut Thorstein!

Og tak for din hjælp. køber jeg en RR er det fordi jeg har solgt min Chrysler. ikke fordi den kører dårlig men fordi jeg gerne vil skifte. den har jeg haft i 2½ år og den har aldrig fejlet noget men det er ikke verdens sjoveste bil at køre i.

det med at "skrue" selv på en bil, er ikke lige mig...ikke fordi jeg ikke vil.
jeg har aldrig prøvet det må jeg indrømme.

mht. den 3. 3-punkt sele, kan det efter monteres?

mvh.

igor


Index
69942: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (25-09-2008 16:58:16) (svar på 69923)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Salut Igor,

jamen du har så evigt ret - man skal skifte engang imellem - omend jeg har nu haft min i 5 år, og har da ingen planer om at skifte den foreløbig - med mindre jeg pludselig finder den "rette bil - læs (RR L322 TDV8 Vogue SE i koksgrå metallic)

En P38 er meget nem at lave noget på - den er faktisk en rigtig god begynderbil - hvis man evt selv vil lære at lave mekanisk arbejde. Jeg gad godt lade være, men af diverse erfaringer rundt om, og qva jeg nu engang har lært hvordan det gøres af dygtige fagfolk, ja så fixer jeg selv bilparken i husstanden... Man sparer en masse penge og kender også bilernes tilstand fra A-Z.

Kan du bruge almindeligt værktøj - sav, hammer skruemaskine etc. så kan det andet også læres - hvis man altså vil.

Ver. den 3. 3-punktssele - nej, den kan eftermonteres, desværre. Der er iøvrigt heller ikke nogen nakkestøtte i midten bagi, det havde jeg helt glemt!

Sikkerhedsmæssigt hakter den lidt bagefter - i hvert fald hvad bagsæde angår...

En helt anden boldgade kunne være at privatlease (Kr. 7.000,- pr. måned)en ny LR2 - ikke en RR men men LR med alt i moderne sikkerhedsudstyr, og desværre også lidt mindre plads...

Thorstein #7334
Vouloir, c'est pouvoir
Index
69950: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (25-09-2008 21:19:16) (svar på 69918)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.88)
Jeg er virkelig imponeret over det lave forbrug, du nævner...
Index
69967: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (26-09-2008 16:48:02) (svar på 69950)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Det er egentlig simpel logik Paul,
Find et godt brændstof med masser af "krudt" i.
Hæld det i en bil, der er nyserviceret overalt:
Bremser, tændrør, olier, diverse filtre skiftet eller renset (KN-luftfilter) og pinlig ren glat bil, med de optimale vejdæk, hvori dæktrykket er hævet 0,2-0,4 bar over det anbefalede af bilproducenten).
Kør jævnt uden brug af fartpilot - kør lidt hurtigere ned af bakker og vice versa op af bakker. skift til neutral ved lyskryds og brug ellers motorbremsen hvor det er muligt og forsvarligt.
Start bilen "varm" dvs. brug en motorvarmer - gerne hele året - det skåner miljø og bil på sigt...

En RR/LR eller for den sags skyld hvilken som helst bil generelt, der ikke "skal lave noget" udover at køre ligeud kan gå "langt" på literen, hvis man forbedrer visse ting.

Jeg har alle dage kunnet køre længere på mit brændstof end bilfabrikanterne har foreskrevet. Nuvel, det koster også lidt at opnå denne "besparelse". Men jeg ser heller ikke så nøje på om det koster lidt mere servicemæssigt, hvis bilen i det hele taget "får det bedre".

Herhjemme i DK lå mit gennemsnit for nyligt på 12,4 L/100 ved almindelig kørsel over længere stræk på danske veje - det er vel OK af en tung miljøfarlig bil med permanent 4x4 og automatgear, klimaanlæg aktiveret etc...
Normalt ligger forbruget på ca. 13 - 13,7 L/100 på grund af en del småture (5-10km af gangen) ved brug af 95 Oktan. LR har iøvrigt opgivet gennemsnitsforbruget på en 4.6 V8 til 16,4 L/100.

Thorstein #7334
Og nej, jeg har ikke et råddent æg på min speederpedal!
Index
69968: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (26-09-2008 18:00:30) (svar på 69967)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
Vi havde en TD5 90" Defender med i England i maj måned, der var overgear monteret, og den præsterede at køre 13km/l igennemsnit.
Farten kom aldrig over 85 - 90 km/t da han jo skulle følges med os andre, der bla. kørte diesel seriebil.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
69978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (27-09-2008 09:10:49) (svar på 69968)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.2)
Og ingen sorte streger i panden?? :-)
mvh
Knud 18-20 l pr. 100 km.
Index
69980: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (27-09-2008 10:04:35) (svar på 69978)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
Jo da, som seriebilskører har man altid sorte streger - alle steder. ;)
90"'eren tilhører Morten Brendstrup, Sløsse Autoværksted tidl. aut. Land Rover værksted, på Lolland.
Det er i øvrigt en Black Diamond model, med udvendigt bur.
Det kan naturligvis kontrolleres.
Indlægget var bare for at illustrere at, under særlige forhold kan der opnåes værdier som er bedre end fabriksoplysningerne.

Nå men back to topic, kunne man måske overveje en Discovery 2/3,
de har jo den 3. sæderække og 7 siddepladser incl. fører.
Så sidder alle komfortabelt og ikke mindst sikkert.
Det er ikke det samme som en fuldfed Range Rover, men de har stort set den samme undervogn.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
79940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af en Range Rover 4,6 HSE (30-03-2009 11:00:06) (svar på 69980)
Nynne Bjerre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.60.2.202)
Angående det miderste sæde bag i en RR kunne dette måske være noget der kunne forbedre sikkerheden? Ser ud til at kunne monteres på en hoftesele.
http://www.handi-safety.dk/products.php?site=33&predefined=sec43&menuname=Tilbeh
Tyvstjælet link fra toyota4wd.dk
Tak for fine svar i øvrigt.
Hilsen Nynne