tilbage

Land Rover Forum  

Index
70346: Galvanisk tærring ? (05-10-2008 20:12:47)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.90.151.67)
T-stykkerne til mit ekstra varmeapperat ser efterhånden dårlige ud så jeg har fundet nogle i rustfrit el. messing (bådbutik).Går det og sætte den ene el.anden slags ind i kølekredsløbet på 200 TDI med aluminiums topstkykke.Alu og messing/rustfrit er jo ikke godt fysisk sammen, men her er der jo vand imellem,så er det så okay ?
Johnny
Index
70366: sv: Galvanisk tærring ? (06-10-2008 12:12:02) (svar på 70346)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Din kølevæske er ikke isolerende, men heldigvis er der meget lidt ilt i kølevæske, så det er meget sjældent at det giver store korrossionsproblemer. Din messing ligner kobber meget (da der er forholdsvis stort kobberindhold i messing) og dermed ligner det køleelementet i køleren og varmeelementet i varmeapparatet. Dermed føjer du ikke stor skade til dit kølesystem med en messing fitting. Hvis du derimod bruger en galvaniseret, vil zinken i galvaniseringen blive offer for hele kølesystemet (både alu, kobber og messing), så det må du endelig ikke. Det vil give dig slam i kølesystemet, som kan stoppe små kanaler til rundt omkring.
Land Rover har iøvrigt selv brugt messing til haner i kølekredsen. På en serie II (tror jeg nok; Eller måske SI) sad en hane i motorrummet som man åbnede for, hvis man ville have varme i kabinen, og lukkede for igen når det var sommer. Så brug du bare messing.
Rustfrit kan også godt gå i kølesystemet, da det ligger tæt på kobber i spændingsrækken.
Index
70393: sv: Galvanisk tærring ? (06-10-2008 21:32:37) (svar på 70346)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
T-stykker kan også leveres i plastic.
Mvh. MS