tilbage

Land Rover Forum  

Index
7055: Serie III 88" benzin til diesel (14-01-2003 18:59:28)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.137.79)
Jeg skal have ny motor og overvejer at sætte en diesel motor i istedet for den nuværende 2,25 benzin motor.

Nu betaler jeg lidt over 3000- i vægtafgift på gule plader.
Hvad koster det med en diesel?

Hvor meget kører en diesel på literen?
Hvad bør en sund dieselmotor koste?

Det nemmeste er vel at smide en 2,25 diesel i - eller en 2,5 ..kan den synes med andet?

Småture skulle være hårdt for en dieselmotor. Er det alt under 20 minutter eller hvad?

Jeg håber der nogen som vil dele ud af deres erfaringer.

Mvh. Jan
Index
7056: sv: Serie III 88" benzin til diesel (14-01-2003 19:41:34) (svar på 7055)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.149.242)
Diesel koster ca. 4500 om året i vægtafgift. Den kører ca. 12 km på literen hvis motoren er i god stand.
En sund diesel koster vel mellem 8000 og 20000 alt efter om det skal være en 2,25 5-hovedet eller en 2,5 m/u turbo.
Det er nemmest at lægge en 2,25'er i, men at svejse et nyt motorophæng er som regel en smal sag.
En diesel har ikke godt af småture, den skal helst rende sig godt gennemvarm hver gang den startes. Jeg vil nok sige at din regele med 20 min passer godt nok på landet, men snarere 35-40 min i bytrafik.

Mvh

/tony
Index
7057: sv: sv: Serie III 88" benzin til diesel (14-01-2003 21:20:34) (svar på 7056)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.137.79)
Hej Tony
Tak for svaret!
Jeg kører ofte byture under 35-40 minutter. Så er det nok klogest at finde en benzin motor.
Mvh. Jan
Index
7060: sv: Serie III 88" benzin til diesel (14-01-2003 23:13:03) (svar på 7055)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.164.187.200)
Hej Jan.

Med det kørselsmønster Du beskriver bør Du vælge Benzin.
For snart 3 år siden skiftede jeg fra 2 1/4 D til 2,5 n/a D i vores 88", den den gled lige ned i hullet efter akkuèn var flyttet, den er stadig en lidt død hund der ikke har helt nok moment til terræn eller campingvogn (35 km/t op ad storebæltsbroen i modvind).
Havde jeg været lige så klog dengang som nu, havde jeg nok valgt benzin, enten 2 1/4 eller 2 1/2 og så benyttet nogle af alle de tuningsmuligheder der er beskrevet forskellige steder på nettet.
Vi kører ca 15.000 om året, og ca 10 km/l.
Erfarne benzin kørere hævder 10 - 12 efter tuning.
Du må faktisk ikke øge motoreffekten mere end 20% uden det får betydning for registreringsafgiften, det var også inde i mine overvejelser dengang. I dag ville jeg nok se stort på det.

Med 88"er hilsen
Peter