7128:
sv: Ventiler 300 TDI (19-01-2003 10:21:30) (svar på
7062)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 212.54.69.130)
Når toppen har været af, skal ventilerne genjusteres, 20 kold både indsug - og udblæsning. Kør ca. 10.000 km og juster så igen. Derefter skulle det ikke være nødvendigt med justering for hver ca. 30.000 km. Det er jo ikke en gammeldags motor fra 1960erne... Hydrauliske ventilløftere blev undladt pga udviklingslandene og mindre raffineret motorolier i disse områder. Bugatti opfandt disse løftere allerede i 20'erne og Rolls-Royce havde dem også på samme tidspunkt. De virkede dog ikke efter hensigten, idet man den gang ikke kunne få en så ren motorolie og hydraulikken blev tilstoppet, ventiler brændte osv.
Tilspænding af topstykket følger de angivne tilspændingsværdier.
Sløvhed kan skyldes manglende justering, som Eddie skriver.
Hjælper det ikke, må Du skrive igen... så har jeg en meeeegt lang tjekliste parat...
God søndag i motorrummet....