Hej Larsen,
Du kan hjælpe din søgning lidt ved at kigge på andre Land Rover modeller - en LR3 HSE V8 deler motor med en Range Rover L322 og Range Rover Sport L321.
RRS L321 og LR3 er bygget på samme platform og deler derfor undervognskomponenter. hvorfor man kan finde nogle af LR3's akilleshæle ved eksempelvis at læse på følgende site:
www.rangerovers.net og også
www.disco3.co.ukhvis jeg var dig, ville jeg undersøge hvorvidt der er tale om nogenlunde identiske kølesystemer på de første årgange af LR3 og en RR L322 - jeg nævner dette fordi, jeg efterhånden har læst en del indlæg vedr. køleproblemer (radiator og ekspansionsbeholder) på RR L322 V8 i varmere klimaområder (USA og Mellemøsten).
På tidlige årgange tales der om "kæde-lyde" fra gearkasse/transferbox - ZF (producent af gearkasse etc) har mistænkt noget hydraulik for at være synderen - LR har mistænkt noget software - jeg har ikke kunnet finde noget info, der har kunnet forklare om fejlen er rettet... (intet nyt er vel godt nyt må vi håbe!)
Nogle har fået skiftet luftkompressor til affjedring (det er helt almindeligt for biler med den type affjedring - det er en elektrisk pumpe, den slides fordi den "er aktiv" alt efter belastning på affjedring.
på modeller efter 2006 er fordifferentialet blevet opgraderet med fleksible led i begge ender af kardanen.
På 2003-2005 var det kun i den ene ende - og medførte at differentialet pludseligt blokerede og forhjulene låste - denne "fejlkonstruktion" har efter sigende været skyld i flere uheld.... har vist også været en fejl på RR L322 op til 2007 desværre...
Som med alle andre moderne biler opstår der fra tid til andet et eller andet elektronisk sjov - en fejlkode, en lysende lampe, en elektronisk "bong" lyd som advarsel - men det er helt almindeligt nutildags...
Jeg har ikke selv en LR3, men kørt i adskellige og har flere venner der har sådanne biler (både benzin og diesel) og jeg synes også selv at benzinudgaver er den "rigtige" - og til 2-2,50 kr for benzin - ja så er der slet ingen økonomisk grund til at vælge noget diesel.... (jeg vil også bo i Dubai!!)
Men!!! og sådan et er der altid.... ville jeg selv købe en LR3 på trods af diverse fejl - mit objektive svar må være ja! (for ingen bil er fejlfri) mit subjektive er nej - hellere en RR L322 idet jeg kører P38 RR idag...En LR3 er for "traktor"agtig i sin kabineudformning efter min smag....
Håber du kan bruge nogle af de nævnte links... og du er altid velkomme til at spørge!
Thorstein #7334
olieprisen falder fortsat... jubiiii!