tilbage

Land Rover Forum  

Index
7360: 88" motor renovering (30-01-2003 17:51:25)
Rasmus Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.164.133.37)
Hej jeg er en dreng på 20 år, og jeg har kig på en LR 88" HT. Den har det såvidt jeg kan vudere fint (har kun set billeder af den). Ejeren siger at der ikke er nogle problemer med den udover at motoren ryger lidt for meget.
Dysserne ser skiftet, og efter ejerens udsagn ville en ombytning af motoren nok være en god ide.
Er der nogle der ved hvad sådan noget kan løbe op i? Det er en serie III fra 76 med en 2 1/4 liters disel.
jeg ved ikke om det er brændstof eller olie der forsager røgen.

Venlig Hilsen Rasmus Olesen
Index
7362: sv: 88" motor renovering (30-01-2003 19:54:51) (svar på 7360)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Hvad er meget eller lidt røg??? Er det blå, hvid eller sort røg???
Når sælger ligefrem siger at motoren nok burde skiftes, så ved han nok at det er lige op over.
En ny renoveret motor koster hos Midtjysk Reservedelslager 12.000Kr excl. moms ved en ombytning. Detil lægges et depositum på 7.500kr som du naturligvis får igen, nar den gamle motorblok, krumtap og topstykke er fundet renoverbar.
Det du altså får for pengene er en strippet motor uden ind/udstødsmanifold, starter,brændstofpumpe osv. altså alt det løse, vedhæftede.
I prisen er selve ombytningsarbejdet includeret, samt at der naturligvis følger en garanti med, der holder i 3mdr. eller indtil 10.000km er kørt med den nye.
Jeg vil fraråde dig at skifte motoren selv medmindre du har prøvet det før, da det at få den sat ordentlig sammen med gearkassen kan og højest sandsynlig vil give dig bøvl.
Husk iøvrigt at få nye gummiophæng til motoren medmindre de er nye (jeg tvivler - mine viste sig at være "flået" over samt at gearkassens ophæng var smuldret væk).
Skulle du nu ligepludselig efter købet få brug for en ny motor - så snak lige først med Keld fra Tohuse Auto i Kjellerup ved Silkeborg. Han har så vidt jeg er informeret beskæftiget sig med bla. serie modellerne siden Gorm den gamle gik med ble eller ihvertfald omkring de 25 år.

Så vidt så godt.
Nu har du ikke set vognen endnu - men tag for guds skyld en kyndig med.
Selve rammen er en nok så vigtig del du skal have tjekket - vær især opmærksom på gennemtæringer ved "stødabsorbationsklodserne" monteret på rammen direkte over bagakselen.Fugt og skidt samler sig der ligesom du skal være opmærksom på oversiden af rammen oppe ved ladet -før en finger langs hele det lige stykke og tjek ordentlig efter for gennemtæringer her.
Karossen er for størsteparten lavet af Birmabright aluminium, en speciel legeret og dermed særdeles godt korrossionsmodstandsdygtigt materiale. Få steder kan den efter sagens natur være korroderet, men afgør med dig selv om det i tilfældet har afgørende betydning. Dørene har stålramme, der også gerne er tærede - men nye kan købes for relativt små penge eller der skal nok være nogle her i klubben der lige har nogen brugte til salg.
Torpedoen eller Firewallen er af stål - tjek for gennemtæringer både fra motorrummet og fra kabinen af - jeg tænker især på fodbrøndene især ved pedalerne - er der vådt inde i kabinen nedenfor pedalerne så tjek lige omfanget.
Styretøjet må ikke have unormalt slør og må ikke larme og være svært at få i yderstillingerne - altså alt det sædvanlige som du nok kender til.
Gearkassen kan være svær at tage stilling til under købssituationen, men er der tydelig "knas" og larm fra den og er "rørepinden" vanskelig at få i de rette instillinger, så skal du nok regne med liddt udgifter til dit og dat desvedrørende - du ved jo ikke hvordan den er blevet kørt.
Alt det ovenstående har jeg selv gjort erfaringer med efter mit køb af en fed serie III´er 88" fra 73´.
Så du skal se på dit eventuelle køb med sund skepsis og alligevel ikke miste modet bare fordi der er gennemtæringer hist og pist. Det er en gammel dame du har fået kig på og højest sandsynlig stakånde af (bare hendes former ...uha)
Som en af mine venner udtrykker det: "Det er ikke en bil, men en totaloplevelse - sådan en serie III".

Men har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at ringe til mig 86525512 efter kl.16,30.
LR hilsener Stefan
Index
7368: sv: sv: 88" motor renovering (30-01-2003 22:04:42) (svar på 7362)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Jeg glemte lige:
Hvad skal han have for dyret? - Jeg kom ned på 15.000kr i sin tid og dertil kom så udgiften til ny motor, pakninger osv. til motoren (ca.250kr.ex.moms),starter(ca.1500kr) - og istandsættelsen (efter min smag og pengepung): maling, isoleringsmaterialer,Hi-lift, reservehjul,jerrycan,elgrej osv.(ca 6000kr).- Men selve købet altså 15.000kr.
Forsikringsmæssigt:Ansvarsforsikring ved Cimber Assurrance med offroadforsikring inkluderet (virkeligt godt tilbud)se under "Klubbens forsikringsordning" på hovedsiden.
Ønsker du at istandsætte vognen til original stand svinder forsikringsdelen ind til omkring 500kr som Veteranbil pro anno - og muligheden skulle foreligge, om ikke andet så indenfor de nærmeste 2-3år.
LR hilsener Stefan
Index
7393: sv: sv: sv: 88" motor renovering (31-01-2003 17:30:26) (svar på 7368)
Rasmus Ege Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.164.133.180)
Jeg skal give 30000 som udgangspunkt. Der føljer så en resevedelsbil med inclusiv papire (identitet) plus nogle andre småting (altefter hvor god jeg er til at handle)
Og så kan jeg også få den nysynet.
Index
7402: sv: sv: sv: sv: 88" motor renovering (31-01-2003 18:30:51) (svar på 7393)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Hmm - ja , ok , umiddelbart synes jeg det lyder lidt vel dyrt, der er jo lige den højestsandsynlige udgift til en ny motor, som du skal lægge oveni - men jeg har jo ikke set den - så måske er prisen rimelig. Det ved andre her i forummet nok bedre end jeg - prøv at stille spørgsmålet "LR sIII 88"-uden motor til 30000kr -er det for meget???" her i forummet, og se hvad andre mener.
LR hilsener Stefan