tilbage

Land Rover Forum  

Index
7403: Kan gearet fryse ??????? (31-01-2003 18:40:34)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Her til morgen, da jeg skulle på arbejde ville bilen gerne holde fridag.
Da jeg skulle sætte igang koblede jeg ind som man nu gør, men den ville hverken frem eller tilbage (gearstangen gled fint i de forskellige positioner).
Først troede jeg så det var stikaxlen (igen) der var knækket - så jeg ville benytte 4x4trækket istedet og humpe afsted med det. Det viste sig at den røde stang ikke kunne rokkes overhovedet - tilbage og nok engang prøve alm.gear -- så ville den lige pludselig igen køre i alm. gear.
Mit spørgsmål går nu på hva´i hulen er nu det???? Her til eftermiddag kørte jeg så en rigtig lang tur for at varme hele spanden ordentlig op ogn nu kan den røde stang godt bevæges.
Var det så bare fru frost der spillede med musklerne, eller er der ved at være noget jeg skal være bekymret for ????
LR hilsener Stefan
Index
7410: sv: Kan gearet fryse ??????? (31-01-2003 22:44:41) (svar på 7403)
paul sehstedt - (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.68.20)
Ja, en gearkasse kan være vanskelig eller svær gangbar ved meget kolde temperaturer. Hvis Du ikke har skiftet gearkasseolie fornylig, ville det måske være en god anledning. Evt. kan der være vand i olien og det fremmer tilisning. Der kan også ligge skidt og sne, hvis Du har været ude at boltre Dig på en whitelaneningtur. Ved extrem lav temparatur er det en fordel at have et vandfyr, som varmer motorblokken op først. Der vil altid ledes varme videre til gearkassen, men er motoren først varm, sæt bilen i neutral og lad den kværne lidt ved hurtig tomgang. Sæt altid langsom igang, idet også differentialerne skal varmes op. Wintertime is slow time...
Det skulle blive en flot vinterdag med solskin i morgen... Jeg var på whitelanening idag...
Index
7411: sv: sv: Kan gearet fryse ??????? (31-01-2003 23:31:30) (svar på 7410)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Pyha....tak Paul,så er jeg mere rolig. Jeg har monteret motorvarmer ("dypkoger"typen) og den var tændt, men åbenbart ikke længe nok - jeg har fået at vide den skal være tændt 15 - 30min. før start - er det forkert?? og ja det er jo ikke meget man får gavn af/nydt det snedækkede landskab st fra et værksted af - så selvfølgelig skal jeg ud og whitelane imorgen.
Tak for dit svar og LR hilsener Stefan
Index
7412: sv: sv: sv: Kan gearet fryse ??????? (01-02-2003 10:55:47) (svar på 7411)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.94.117)
Jeg har hørt, at disse dypkogere skal være tændt i et par timer, før blokken er lidt opvarmet. Sidder Din dypkoger i selve motorblokken eller er den skudt ind i en kølerslange ? Men hvis Du kan føle, at blokken er blevet varmere i løbet af 30 minutter, må det være fint.
Index
7414: sv: sv: sv: Kan gearet fryse ??????? (01-02-2003 11:15:36) (svar på 7411)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.98.36)
Hej Stefan,

Jeg mener, at driftstiden på 15-30 min. for en dyppekoger er for lidt med de udetemperaturer vi har lige nu - Defa manualerne siger fra 0-3 timer afh. af omgivelsernes temperatur.

Selvfølgelig afhænger det også af varmelegemets effekt - typisk ligger det på 600 Watt.

Står bilen udenfor i disse dage er 3 timer min., står den i en lun garage med over 10 gr. behøver du slet ikke tænde den.

Selv har jeg, mens jeg havde bilen stående i carport, altid kørt med 3 timer om vinteren og via tænd/sluk ur.

Kik i øvrigt på www.defa.dk - der kan du i brugervejledningen (pdf) finde et skema der siger noget op driftstiden i relation til udetemperatur.


Mvh
Ib - 3662
Index
7417: sv: sv: sv: Kan gearet fryse ??????? (01-02-2003 14:05:40) (svar på 7411)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Tak Paul og Ib:
Varmelægemet er på 500W - bilen står ude og jeg må have skaffet mig en timer.
Dypkogeren er påsat slangen mellem køler og motorblok.
LR hilsen Stefan