tilbage

Land Rover Forum  

Index
74316: hvilken type toppakning RRC 3,9 (04-01-2009 16:25:14)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.148.138)
Hej Forum

Jeg skal skfite toppakninger på min rrc 3,9 og er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge composit eller standard af tynd blik.
RPI siger, at compositen løser alle utæthedsproblemer, men at den sænker kompressionen lidt( 9,3 til 8,65)

Desuden tænker jeg på, om den tykkere pakning mon også ændrer "valvetappet preload " som jo er indstillet med den tynde type pakning.

Har I nogle erfaringer? vognen er fra 93


mvh og godt nytår

Thorbjørn
Index
74338: sv: hvilken type toppakning RRC 3,9 (04-01-2009 22:52:27) (svar på 74316)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Tin toppakning er nok den nemmeste løsning, vil jeg personligt mene. Jeg har svært ved at forstille mig, at du friviligt ønsker at sænke din kompression ydeligere, den har sikkert allerde tabt lidt siden den kom ny fra shoppen !!. Som du kan læse dig til, er der forskel på topstykker fra før og efter 96" for at kompenser for den tykkere pakning.

Ja, det har indflydelse på preloaden, hvis du bruger dine Gl. topstk. uden justering, om det er nok til at give markant indflydelse, det ser du ved en opmåling af gennemsnittet. En anden mulighed er at planslibe dine topstk. tilsvarende, du skal altså ramme 28cc som mål for at opnå uændret kompression !!!

Læs mere på RPI - de bruger selv en alternativ tilspændings metode når man nu "must use" den mindre holdbare Tin pakning i kombination med de Gl. 14 bolts topstk (36cc). , kan evt. kombineres med ARP bolts el. studs alt efter smag.

Det er altid klogt/smart at checke/justere sin preload, efter man har rodet rundt med sine topstykkerne.

Overvej i samme forbindelse evt. 16 nye løfter + camshaft + taktkæde + rocker/shaft, Nu skriver du ikke hvorfor du skifter pakning !? men hvis de nævnte dele ikke har været skiftet siden 1993 ?, ville jeg mene at det vil være en fremravende begivenhed for din motor :-), selvfølgelige afhængige af motorens øvrige tilstand samt dit buget !!

Hvis du absolut "må" skifte til composite pakning, så vil jeg anbefale at du gør som jeg - skaf dig to topstykker med post 96" standart (28cc).

That just my 10p

Mv. Ole
Index
74339: sv: sv: hvilken type toppakning RRC 3,9 (04-01-2009 23:11:12) (svar på 74338)
Thorbjørn nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.148.138)
Hej Ole

Tak for dit svar.

Bilen har gået 221.000 km og fik ny knast og følgere m.m. ved 185.000. Jeg er sikker på det er topppakningen, fordi den sveder olie i hver side og blæser tryk ud i kølesystemet. Derfor kører jeg pt med løsnet expensionsbeholderlåg, så der ikke løber kølervæske ind i cylindrene. Det kan jeg mærke, fordi den på denne måde starter fint på alle cylindre. Hvis jeg derimod holder trykket, starter den kun på 6 -7 cylindre og humper sådan den første halve kilometer.

Ud fra det du skriver vil jeg nok prøve mig frem med den originale pakning og så tilspænde de yderste 4 bolte lidt mindre, som RPI anbefaler.

mvh


Thorbjørn nørgård