74902:
sv: sv: sv: Kender i Dette her (12-01-2009 23:38:32) (svar på
74899)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 85.218.175.126)
Gotcha Paul!
Nu er du jo fra den vestlige del af Sønderjylland, hvor jeg stammer fra den østlige. Jeg kender det herlige ord i betydningen hele molevitten (oll æ fissematente), og jeg har også hørt ordet i forbindelse med de sønderjyske krigsdeltagere i 1. verdenskrig i den betydning du nævner; men ikke som feltkøkkenbestyrerinde, dem har der vel heller ikke været mange af?? Jeg har undersøgt det lidt nærmere, og ordet kan forklares på forskellig måde:
1. det skulle være afledt af fransk: visitez ma tente (besøg mit telt) angiveligt sagt af franske soldater under Napoleonskrigene henvendt til unge(?)damer(??), når de savnede kvindeligt selskab. Denne udlægning bestrides dog af sagkundskaben, der hævder, at ordet kommer fra
2. (sen)latin, visae patentes (retligt udstedt patent); det kunne betyde masser af vrøvl med myndighederne, hvis dokumentet ikke var i orden (mangelfuld typegodkendelse fx?)
Der er sandsynligvis også andre forklaringer, men jeg havde desværre ikke tid til at foretage undersøgelserne mæ oll æ fissematente...
Mojn allesammen
Jørgen Lundrup