tilbage

Land Rover Forum  

Index
7524: De "gamle" 2.5 Diesel (04-02-2003 10:38:18)
Troels Christen Bach #5929, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.159.254.194)

Hvordan kan det vaere at de gamle 2.5D biler er meget billigere end de lige saa gamle 2.5TD
Jeg havde netop faat den opfattelse at motoren uden turbo var noget mere paalidelig og holdbar, men priserne taler deres tydelige sprog. Personlig kan jeg vist godt noejes med de faerre HK!!
Paa forhaand tak

P.S: Jeg undskylder den underlige skrift, men jeg sidder i Bosnien ved en amerikansk PC
Index
7543: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (04-02-2003 21:41:39) (svar på 7524)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.82.78)
Hej Troels.Du giver selv svaret,på dit spørgsmål,jeg tror det er turboen og det bedre optræk der giver den højre pris,motoren er stort set den samme.Ps køre i Gelindevargen der nede.
Index
7569: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (05-02-2003 10:27:31) (svar på 7524)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.24.10.34)
Hejsa,
Det er min opfattelse at 2.5 n/a diesel er mere holdbar end den samme med turbo. Turbo udgaven kan, efter hvad jeg erfarer lidt problemer med at komme af med varmen. Det skulle kunne afhjælpes ved at eftermontere en intercooler.
Jeg har selv haft en 2.5 n/a diesel, - som jeg var utrolig glad for. Den var også ret god i terrænet. Selvføli' havde den lidt i underkanten af power til lange bakker - men det gik overraskende godt egentlig. Nu har jeg skiftet motoren ud med en 300tdi. Motorskiftet skyldtes nu ikke behovet for mere power i terræn - men ønsket om lidt mere overskud i motorvejs-trafikken.

Mange hilsner
Christian
Index
7597: sv: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (05-02-2003 19:36:18) (svar på 7569)
Martin Busk Hansen #4755, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 195.249.43.65)
Man bør være lidt forsigtig ved efter montering af intercooler, det den ned køler er ladeluften og kold luft fylder mere end varm luft hvilket resulterer i højere kompretion= højere varme udvikling
Index
7598: sv: sv: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (05-02-2003 20:15:01) (svar på 7597)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Øh - undskyld jeg blander mig: Kold luft fylder da mindre end varm luft.
Lr hilsen Stefan
Index
7599: sv: sv: sv: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (05-02-2003 20:19:21) (svar på 7598)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Men det er rigtigt at der ved en nedkøling af luften kan "lades"/presses mere i samme beholderrumfang - om jeg så må sige
LR hilsen Stefan
Index
7600: sv: sv: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (05-02-2003 20:19:31) (svar på 7597)
Dennis Ringsborg Christiansen #5818, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.33.241)
Jeg går og overvejer at monterer intercooler på min gamle 2.5 td da jeg skal skifte turbo afligevel.
Dette er jeg blevet rådet til af et andet medlem da hans klaret ca 400.000 km. så nu er jeg i vilrede.
Mvh Dennis...5818.
Index
7608: sv: sv: sv: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (06-02-2003 01:32:24) (svar på 7600)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.21)
Det er mest sandsynligt at en intercooler er godt for motoren. Når 2,5 td går i stykker så er det som regel stemplerne der ikke kan holde, de bliver for varme og revner, dette medfører i en del tilfælde at selve cylindervæggen revner, og en dyr opboring med isatte foringer er den eneste redning.
Når luften passerer turboen bliver den endog meget varm, man har på turbomotorer målt op til 800 grader varm luft. Når den varme luft kommer ind i cylinderen er den eneste mulighed for at afkøle den cylindervægge og topstykke, de varmeledende aluminiums stempler har jo ikke særlig god kontakt til cylindervæggene, og bliver derfor meget varme. Enhver afkøling af den indblæste luft vil derfor være velkommen.
Med hensyn til kompressionen, så er den i forvejen betydeligt lavere i 2,5 literen i forhold til 2,25 literen, så det kan motoren sagtens holde til.
Faktisk kan man få en højere ydelse af en 2,5 liter ved at montere et 2,25 topstykke, det øger nemlig lompressionen.