tilbage

Land Rover Forum  

Index
75458: 2,5 td (20-01-2009 16:44:49)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.149.170)
Er der nogen der ved hvordan en 2.5 Td klarer sig med en trailer bagefter?

Har en 109 serie III som godt må kunne trække lidt over to tons så ny motor skal der til. Overvejer 2.5 td med eftermonteret intercooler.

ER der nogle erfaringer. ring evt på 51961707

Mvh. Jacques
Index
75460: sv: 2,5 td (20-01-2009 16:56:48) (svar på 75458)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.24.41.128)
Hej Jacques
Jeg har taget turen til Berlin med godt og vel fuldt læs på en 3,5 tons trailer og en one ten med 2,5TD maskine.
Det virkede ikke som det store problem, undtagen ved lange stejle bakker.Så måtte jeg et gear ned.
mvh leif
Index
75483: sv: 2,5 td (20-01-2009 21:58:41) (svar på 75458)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.53.81)
hej Jacques

Kører selv i en Td5 med flere forskellige både, bag på hvor den største lige runder 2500kg, og må sige at den trækker båden op i første gear( høj ) på de fleste slæbesteder i kongeriget.

Men på landevejen er det ikke en Raket, men det er heller ikke nødvendigt da man jo kun må kører 70-80km/t.

Har sågar trukket den store båd rundt på Bornholms snoede kyst veje omkring Tejn og Gudhjem, uden problemer.

Index
75484: sv: sv: 2,5 td (20-01-2009 22:38:00) (svar på 75483)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Jeg tror der spørges til den gamle 2,5l td fra slut 80´erne.
En TD5 er noget helt andet set ift den her omtalte motor.
Index
75487: sv: 2,5 td (21-01-2009 08:07:49) (svar på 75458)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Jacques
en seriebil med 2,5TD motor kan SAGTENS trække en trailer.
En 2,5TD føles nemlig noget mere kraftfuld i en seriebil pga. den er lavere gearet, så det skulle ikke være noget problem. Det er selvfølgelig en anden historie hvis du sætter RR differ i eller kører med overgear.
Index
75500: sv: sv: 2,5 td (21-01-2009 16:29:21) (svar på 75487)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.149.170)
okay lyder godt. Der er nemlig en james der har en til salg som han siger er totalt nyrenoveret så det ville jo være en fornøjelse med en 2.5 td istedet.

Så kan jeg trække konens hest lidt rundt uden at skulle skifte til en nyere model.

Hvordan er den med hensyn til omdrejninger altså i forhold til serie gearkassen. Kan det lade sig gøre at køre 80 km uden at den er ved at dø? eller skal jeg evt. købe et overgear?

Mvh. Jacques
Index
75501: sv: sv: sv: 2,5 td (21-01-2009 17:10:32) (svar på 75500)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.202)
Næh, du behøver sikkert ikke skifte konen ud med en nyere model for at trække rundt på hendes hest. Men et Rocky Mountain overgear vil være perfekt, for så kan du i realiteten 'splitte' alle gear.Altså otte fremadgear.Jeg mener, Hartley bruger Rocky på 109eren.Alternativt kan du få en anden gearing hos Ashcroft.
Du kører sikkert maskinen død pga for høje omdrejninger ved kun at bruge den originale Serie gearbox.
Jørgen Lundrup har set up med 2,5 td i en 109er.
Wiberg&Wiberg forhandler Rocky herhjemme, men det kan vel også findes i UK...
Få, hvis det er muligt, certifikat på renoveringen...