tilbage

Land Rover Forum  

Index
76470: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (04-02-2009 19:51:40)
Birger Borgwardt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.109.224)
Hvad gør I andre?

Rust/tæring imellem bremserør (kobber) og bremsecylindre opstår meget tidligt inden bremsecylindren er slidt op, hvilker umuliggør af adskille rør og cylinder. Efterhånden ligger der en del giring cylindre på mine hylder.
Hvis jeg turde, ville jeg smøre udluftningsskruen med kobberfedt eller teflonfedt, men må man det? Kobberfedt mener jeg slet må komme i nærheden af bremsevædske, men er der andet på markedet der er egnet?

Hilsen Birger Borgwardt.
Index
76495: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (04-02-2009 23:48:18) (svar på 76470)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
mener du det er mufferne der samler slange og rør, eller der hvor rør går i kaliber?
Index
76499: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 00:42:44) (svar på 76470)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.36)
Så vidt jeg ved, findes der en speciel fedttype, beregnet til netop bremsedele, er på arbejdet og kan ikke huske hvad den hedder, men fedtet er blå.
Peter
Index
76500: sv: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 01:11:47) (svar på 76499)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.89)
ja det var også lidt der jeg ville hend, men jeg kan heller ikke huske hvad det hedder.
Index
76503: sv: sv: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 06:44:45) (svar på 76500)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Kent laver også noget keramisk fedt, der er virkelig godt!!! og det må bruges alle steder - også ved nipler, og udluftningsskruer etc.
Index
76505: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 07:17:27) (svar på 76470)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Birger.

Hvis det er mellem fittingsne og rørene og på gevindet af dem, så er det ok at bruge kobberfedt, Newerziese eller andet godt fedt med lang "levetid" det har jeg altid gjort...sådan cirka tæt ved 30år og jeg har aldrig haft problemer med det, selvfølgelig skal man passe på ikke at få fedet ind til vædsken, fidusen er at komme det på gevindet på det man skruer ind i cylinder/caliber og ikke i gevindet i dem, derved undgår man at det skubbes ind i dem.

Held og lykke med det

Med venlige rover hilsner

Ole.

Index
76563: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 18:24:27) (svar på 76470)
Birger Borgwardt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.42.184)

Tak for mange svar.
Blå bremsefedt har jeg selv brugt, med ringe success. Det er ikke særligt vandfast.
Det næste ville være silicone fedt, men det har jeg som sagt ikke prøvet.

Kobberfedt ville jeg tro var sagen, men var usikker på eventuel forurening af bremsevædske.

"Kent laver også noget keramisk fedt, der er virkelig godt!!"
Dette kender jeg ikke, men jeg vil lige prøve at Google lidt:
Er det denne fra Bardahl ?
http://www.bardahl.dk/Produkter.aspx?GruID=4

Der er sørme kommer meget frem i tuber og dåser.......

Hilsen og tak, Birger Borgwardt.

Index
76564: sv: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 18:59:25) (svar på 76563)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.53)
Jeg har igennem årene forsøgt med lidt af hvert, for at holde nipler, rør og gevind i vigør, men uden mærkbar gavnligt resultat.
Min erfaring er at jo mere sløjt et bremserør er, dvs forknoklet krave på røret og/eller rusten bund i hullet i cylinderen, jo hårdere skal der spændes, for at få samlingen tæt, og jo værre bliver sammengroningen, uagtet smøremidler, til næste gang man skal have fat i skidtet.

Alligevel smører jeg, i håb om miraklet en dag vil indfinde sig, stadig med lidt kobberfedt.
Så er det da lidt lettere at sikre sig en tæt sammenføjning uden at viste røret, idet man så ikke skal overvinde så megen friktion ved tilspændingen.
Og fordi man ved, at tilspændingen skal kunne foretages med fingerkraft næsten helt i bund, undgår man tvivl om niplen er skruet skævt i.

Selvfølgelig skal man ikke stoppe det hele til i kobberfedt, men man nøjes med at smøre et ganske tyndt lag på røret op til kraven og udvendigt på omløberen.

Husk, at der i handelen findes specielle bremserørsnøgler. Almindeligvis findes det som en svær ringgaffelnøgle, 10 og 11 mm, med åben ring, så man kan komme ind over røret og få ordentlig fat i omløberen. En almindelig gaffelnøgle er meget tilbøjelig til at kamme over, hvorefter alt det fæle værktøj kommer igang, og der skal så laves nyt rør!
:-)

mvh
Knud
Index
76566: sv: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (05-02-2009 19:13:09) (svar på 76563)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej Birger

Jeg tror jeg ville vælge den de kalder "keramisk pasta "
Som de skriver på siden er den beregnet til b.la. lambda
sonder, og det er da et hårdt miljø at være pasta i.
Har selv købt en sådan. dog er den fra Würth
med 110 hilsen Leif Andersen
Index
76609: sv: sv: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (06-02-2009 13:19:00) (svar på 76566)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.67.102)
Jeg opvarmer konsekvent niplen til rødvarm med en autogen svejse brænder før demontage, og rokker niplen en halv omdrejning frem og tilbage(sand og sten falder ud)før jeg skruer den helt af.Aldrig på bremseslangerne de hopper af samlingen. Fremgangsmåden er 100% sikker.
Index
76613: sv: sv: sv: sv: rust/tæring imellem bremserør bremsecylinder. (06-02-2009 14:48:58) (svar på 76609)
Birger Borgwardt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.167.102)
Jeg har altid været "lidt" misundelig på dem der har en autogen brænder lige ved hånden (smile).

Jeg mangler stadig.....

Men jeg kan se af de mange indlæg, at det er et problem der er mange der har tænkt over, og lavet løsninger til.

Mit problem opstod da jeg lagde endnu en giring op på hylden, med mælkefarvet udtræk rundt om udluftningsskruen.
Så kom tanken- Der må være en løsning og det kan ikke være, at vi skal have fat i kraveværktøj til kobber bremserør.

Der må da være en smart "rigtig" løsning på problemet....

Hilsen, og tak for mange HandsOn forslag fra dem der skruer.