tilbage

Land Rover Forum  

Index
7797: styretøjshus ombytning??!?! (16-02-2003 19:45:33)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.245.38)
Min dejlige irgrønne Disco rusker nu så meget i rattet under motorvejs kørsel at jeg overvejer at få skiftet styretøjshuset, som BURDE være synderen.
Er der nogen der har erfaring med at få skiftet sådan et ud med en ombytter/renoveret en af slagsen.. og hvis ja...hvor i landet eller verdenen er det billigst at få sådan noget byttet ud henne?!?
Eller er det noget man selv kan rode med?!? Altså et renoverings-sæt for den nærrige gør-det-selv mand??!
Index
7798: sv: styretøjshus ombytning??!?! (16-02-2003 20:05:51) (svar på 7797)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.244.65)
Hej Peter,

Jeg tror nu ikke, at du skal bekymre dig så meget om dit styrehus - det lyder ikke som om det er der, den er gal. Det er klart - vælter olien ud og armen er helt løs, så har du fundet årsagen, men...

Kik hellere på hjulafbalanceringen, railko-bøsningerne (øverste og nederste leje ved drejeskålene) ,hjullejerne eller styretøjsdæmperen - det lyder mere som om, det er i det pastorat, fejlen ligger.

Men ellers - du kan få rep. sæt til styrehuset, men erfaringsmæssigt er det bedre at skifte hele dynen med det samme - jeg har prøvet en enkelt gang at renovere et styrehus - det var ikke for tøsedrenge, så det holder jeg mig fra en anden gang...

Prøv en gang at stille dig ud for et forhjul - tag fat i toppen af hjulet og prøv at trække ud og ind, ja nærmest ruske - er der slør, er det nok der du skal lede - gentag for hvert hjul.

Styretøjsdæmperen kan du demontere og trykke sammen/trække ud - den fungerer stort set ligesom en vandretliggende støddæmper - går den for let, er den defekt.

Prøve at bytte forhjul med baghjul, og se om det hjælper - så kan du se, om det er en afbalancering, der skal til.

God jagt!

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
7801: sv: sv: styretøjshus ombytning??!?! (16-02-2003 21:02:48) (svar på 7798)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.245.38)
Jeg har rusket i mine dæk, skiftet til vinterdæk som blev afballanceret, skiftet bøsninger hele vejen rundt på bilen... intet har hjulpet. Nu står valget mellem at prøve at skifte styretøjshuset eller starte med at skifte styrestangsendestykkerne, som der er en anelse slør i. Men jeg skal op til Claus Vogter med bilen på onsdag, så kan de være vi lige skal kaste et bilk på styretøjsdæmperen først.
Mht. styretøjshuset, så drypper olien langsomt ud...det bliver ca. til omkring 2 liter om året. Det ved jeg ikke om er meget, men der er lidt slør ved armen.. men ikke noget alarmerende efter min mening. Jeg fik bare at vide at det sikkert var pga. styretøjshuset at ruskeriet kom. Manden der fortalte mig det var dog ikke LR mekaniker, men havde selv haft en Disco før.
Men vi prøver at kigge på styretæjsdæmperen før jeg køber et nyt styretøjshus.
Index
7799: sv: styretøjshus ombytning??!?! (16-02-2003 20:20:50) (svar på 7797)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Jeg tror også at du skal finde årsagen ved hjulene et sted. Har du været ude og køre i plut eller sand (smeltet sne der lægger sig i en "sø" og fryser - giver det samme)- så kan det have pakket sig i kager flere steder på fælgen - hvilket får dem til at komme ud af ballance med din beskrevne rysten i rattet som følge.- Lad os håbe det bare er det.
Jeg har selv oplevet det på motorvejen når jeg kom op i fart.Der skal ikke så meget til før det får den virkning.
LR sIII hilsen Stefan - Skanderborg
Index
7807: sv: styretøjshus ombytning??!?! (17-02-2003 09:15:30) (svar på 7797)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.131)
Hej Peter.Hvis der er en bøsning på styrearmen der går fra rattet og ned til styrehuset kan det være problemet,den kan gå løs og gi rystelser i rat og hjul,jeg lavede det på din gamle røde 110" så vidt jeg husker.