tilbage

Land Rover Forum  

Index
78725: bremseprøvestand (09-03-2009 17:32:43)
Erik le Fevre #7573, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.50.35.4)
Når min LR 110 er til syn, bliver bremserne afprøvet på ruller, kan den tåle det, når den har permanent 4 hjuls træk. Mvh. Erik le Fevre
Index
78726: sv: bremseprøvestand (09-03-2009 17:38:32) (svar på 78725)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Nej, det kan den ikke og synshallen må heller ikke ifølge deres egen detailforeskrift bremseteste biler med permanent 4 hjulstræk på ruller. Disse SKAL bremsetestes på vej.
Index
78736: sv: sv: bremseprøvestand (09-03-2009 19:43:24) (svar på 78726)
Erik le Fevre (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.50.35.4)
Mange tak for oplysningen, men den har været på ruller 3 gange i min tid.
Index
78738: sv: sv: sv: bremseprøvestand (09-03-2009 20:26:20) (svar på 78736)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.61.101)
Hej Erik

Det kan den altså også godt tåle. Bræmserullerne kører med under 5 km/timen og det kan diffet sagtens udligne, men man skal holde fingrene fra håndbræmsen, ellers står bilen pludselig ved siden af rullerne.
Min egen har dog kun haft fornøjelsen en enkelt gang ( da den blev kasseret pga. røde hunde )
Med one ten hilsen

Leif
Index
78743: sv: sv: sv: sv: bremseprøvestand (09-03-2009 21:07:55) (svar på 78738)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.129.23.84)
Hej Erik
Hvis din bil skal prøves på bremseprøvestand, skal det foregå på en prøvestand med 4 ruller. 2 aktive ruller og 2 ruller der bare er medløb. Hvis det er en prøvestand med kun to ruller, risikerer man at vognen forlader prøvestanden som en raket, når bremserne blokerer (midterdifferentialets virkemåde).
Denne oplysning kommer "from the mouth of the horse".
Applaus synsmanden i Faaborg fortalte mig det, da jeg undrede mig over at han ikke kørte min RR på prøvestanden.
Mvh.
Martin
Index
78754: sv: sv: sv: sv: sv: bremseprøvestand (09-03-2009 22:10:57) (svar på 78743)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.35.175)
Ifølge vejledning om syn af køretøjer, afsnit 5.03 omkring afprøvning af bremser, så siger vejledningen følgende:

5.03.020 Bil
Ved syn af bil med firehjulstræk afprøves bremserne på bremseprøvestand efter følgende retningslinier:
- Hvis firehjulstrækket på simpel måde kan slås fra, slås det fra, og bremseprøve foretages på normal måde på bremseprøvestanden.
- Hvis firehjulstrækket ikke på simpel måde kan slås fra, foretages ingen afprøvning på bremseprøvestanden, men bremsesystemet efterses visuelt på normal måde, og bremserne afprøves under kørsel på vej.

Noget andet er så at den sagtens kan tåle det, ellers ville den jo også gå i stykker med det samme hvis du glemmer at låse centerdiffet i terræn og det har vi jo set mange eksempler på uden der sker noget ved det, når bare der køres pænt. Men ovenstående er hvad de skal rette sig efter i en synshal.

Mvh. Benny #2711
Index
79041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseprøvestand (13-03-2009 20:17:16) (svar på 78754)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.178)
Landroveren kan godt tåle en tur på bremseprøvestanden,
men uden spær indkoblet; et medlem her i regionen havde
akselspær m. trådløs betjening, synsmanden var dybt imponeret over så liiige den dog kunne bremse.
Hastigheden på bremseprøvestanden er sænket af hensyn til
ABS bremser, under 5km/t. er ABS inaktiv.
Håndbremsen er kun en standbremse og må under ingen omstændigheder testes på stand eller i fart.
Index
79185: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseprøvestand (16-03-2009 08:44:00) (svar på 79041)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.53.134)
De er rigtigt, men ejere af RR med BorgWarner reduktionsgearkasse, bør nok råde deres synsmand til ikke at bruge bremsestanden.

Da centerspæret ikke kan kobles fra, men det kobler derimod automatisk til.

Synsfolkene aner ikke hvad der er hvad, derfor vil de normalt ikke have 4x4 bilerne på bremsestand, med mindre de nemt kan overskue hvordan bilens system virker.

Hilsen
Struntze