8116:
sv: Utæthed i/ved dieselpumpe 2.5 TD (05-03-2003 19:05:17) (svar på
8112)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 195.249.154.45)
Hej Hanne og Arent,
Ganske som Lars skriver, er det almindeligt, at pumpen på en 2,5 TD lækker med årene ved akslen på "gasarmen", der går lodret ned gennem pumpen.
I starten lækker den ganske lidt, men efterhånden, og specielt når det er koldt/frostvejr bliver det værre, for til sidst at tapløbe.
Man kan afmontere "gasarmen" incl. fjeder ved at fjerne møtrikken på oversiden af armen - det kræver lidt fingersnilde at få det hele på igen, men hvis I kikker efter hvordan det er samlet, er det ingen stor operation. Når arm/fjeder er afmonteret, kommer I ned til en nylonskive og under den en o-ring - det er o-ringen der skal skiftes som minimum, og i værste fald også nylonskiven, men det har jeg til gode endnu. Giv den et lille stryg konsistensfedt, saml og pumpen er tæt igen.
Brændstof til- og afgang bliver også utætte med tiden - plastslangerne bliver trætte, hvor kobberringen klemmer omkring den - det kan lade sig gøre at købe nye kobberringe og afkorte slangerne en anelse, og så har du løst problemet der.
Føderørene til dyserne skal muligvis efterspændes lidt, evt. løsnes/spændes for at blive helt tætte.
Endelig er der en mulighed for at pumpen bliver utæt ved "dåsen" (ved ikke hvad det er...) på undersiden af pumpen, men så er det vist en sag for Ketner...
Reservoiret til servoen sidder jo også i den side, og den lækker stort set altid, ligesom slangerne fra oliekøleren har samme tendens.
Ovennævnte bygger på egne erfaringer med efterhånden 4 forsk. TD'ere.
God jagt på "rustbeskytteren"!
Mvh
Ib - 3662 - Odder