tilbage

Land Rover Forum  

Index
81358: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (01-05-2009 21:26:42)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Endnu et spørgsmål under sommerklargøringen af min RR 1990 Vogue:
Bilen har ABS-systemet fra Wabco, der bl.a. indeholder en nitrogenfyldt trykakkumulator og en elektrisk højtrykspumpe. Fejlen er, at pumpen kører ca. 40 s. ved start (det er rigtig nok), men så også ca. 3 sek. hvert 3-4 minut - også selvom jeg ikke rør bremsen (f.ex. kører motorvej). Jeg har kigget alle dele efter, der er ingen synlig læk. Den taber ikke bremsevædske. Bremsen er ikke dårlig men heller ikke stenhård. Lidt skævbremsning ved høj hastighed. Er det bare luft i systemet? Haynes anbefaler at udlufte med overtryk på bremsebeholderen, sådan udstyr har jeg ikke, er det umuligt med gammeldags "to mands" luftning?

Vink & blink
Bo
Index
81366: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (02-05-2009 11:58:35) (svar på 81358)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Der kunne være for lidt nitrogen i beholderen, hvis det er tilfældet, vil der relativt hurtigt opstå et trykfald, efter systemtrykket er opnået, så pumpen starter op igen med korte intervaller.
Beholderen er forladet med et tryk på 80 BAR, når punpen starte kommer væsketrykket hurtigt op på de 80 BAR, pumpen fortsætter med at køre til systemtrykket på ca. 180 BAR er opnået.
Når pumpen stopper skal du normalt være i stand til at træde 3 -4 gange hårdt på pedalen før trykket er faldet til 110 BAR, ved det tryk starter pumpen igen, hvis du ikke kan det er det tiden til en ny trykbeholder.

Du kan også være heldig at det er tryksensoren der er defekt og og ikke rigtigt kan finde ud af ved hvilket tryk den skal starte og stoppe pumpen.

Det er noget bøvlet at kontrollere hvis man ikke har det korrekte manometer med forskuninger.

Mvh Carsten
Index
81368: sv: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (02-05-2009 12:31:46) (svar på 81366)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Carsten,
tak for råd, jeg tænkte nok det var i "højtryksdelen" den var gal (de dyre deles afdeling, hm...).
Der er nogen gange brugte dele til salg, men netop trykbeholderen kan vel i så fald være "sevet" lidt?
Jeg kan kun træde 1 - 2 gange på pedalen før pumpen kører igen, plus at den så kører lidt "ind i mellem", så noget må gøres, ihvertfald. Pumpen er jo den ultimativy dyreste del (ihvertfald som ny del).
/Bo.
Index
81380: sv: sv: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (03-05-2009 00:06:07) (svar på 81368)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Lige som med mennesket, så bliver blæren i trykbeholderen slap med tiden ;-)

LR anbefaler skift hvis den er mere end 45 sek om at pumpe op ved start.

Pumpen kan også være slidt. Her er et link om renovering: http://www.jpurnell.com/RR/repairs/abs_pump.htm

/anders
Index
81382: sv: sv: sv: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (03-05-2009 00:30:20) (svar på 81380)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Anders,
det passer nu fint nok de ca. 40 sek. ved start. Det, som irriterer mig (og slider unødigt på pumpen) er, at den kører ca. hvert 2 - 4 min. - godt nok kun 2-3 sekunder, men mærkeligt når man bare kører derudaf uden at røre bremsen.
Selvom al nittrogentrykket er sluppet ud, er det alligevl underligt, at trykket synker "af sig selv" ?
Hilsen Bo
Index
81435: sv: sv: sv: sv: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (04-05-2009 17:21:21) (svar på 81382)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Min egen pumpe kører også ind i mellem, selvom jeg ikke rører bremsen. Bare ikke så tit - ca. hvert 10. minut på motorvej fx.

Væsken i systemet kan ikke komprimeres, så det er nitrogen-blæren i beholderen der muliggør at man kan opbygge tryk. Jo slappere blæren er, jo mindre tryk kan den holde, og derfor skal der pumpes oftere.

Wabco ABS blokkene er, sammenlignet med ikke-ABS bremser, et ret kompliceret hydraulisk system. Trykbeholderen står i forbindelse med pumpen og resten af systemet, og mit bud er at der hele tiden "fordeles" lidt tryk rundt, og til sidst skal beholderen så lige "toppes op" med tryk.

Jeg skiftede forrige år, da jeg havde en defekt ventil andetsteds i blokken. Fandt en forsikringsskadet bil og købte blok, pumpe, beholder og ECU for 1500,-. Jeg har kun skiftet blok og ECU, da min trykbeholder er "inden for tolerance", men det er nok kun et spørgsmål om tid før jeg skal skifte pumpe og beholder også.

Det er blokken der er dyr, så mon ikke du kan finde en pumpe og beholder for noget mindre?
Har du prøvet at Google fx "renovated ABS pump RR" eller lignende? Mon ikke der er UK butikker som kan levere?

/anders
RR 3.9 EFI, 1991
Index
81445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (04-05-2009 21:29:38) (svar på 81435)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Du spørger også til udluftning: RRC med ABS er bøvlede at lufte ud. Prøv at søge efter "udluftning ABS" eller lignende her på Forum eller Google det store net.

Jeg havde købt en vacuum-fætter hos Harald N da jeg skiftede ABS-system. Men håndtaget på den knækkede i første forsøg, så jeg gjorde det "2-mands metoden".
Manualen foreskriver en helt præcis rækkefølge mellem de 11-12 udluftningssteder (!) der er. Jeg kan ikke huske rækkefølge, men det var noget med at tage kalibrene først, og så blok, pumpe og beholder til sidst.

Særligt pumpen er svær at lufte ud. Hvis man sætter slange på trækker den bare falsk luft ind hele tiden. Så det er bare at åbne ventilen (husk at tømme tryk først!) og så lade det løbe ud. Brug nogle klude rundt om.

Hvor i landet står bilen?

/anders
Index
81456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (04-05-2009 23:16:58) (svar på 81445)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Anders,
ja, jeg har (med vekslende grader af gru...) dyrket div. dk, uk og andre web-sites med beskrivelser af abs-problemer, hundedyre pumper, og accumulatorer der kun holder tæt et par år.
Jeg har Land Rovers "RAVE" på CD, så jeg har læst det med at lade det hele løbe ud på nogle klude - forstår dog ikke liiige hvorfor der så ikke kommer luft ind?
Og til dit første svar - jeg har netop idag købt/afhentet en brugt blok, pumpe og ECU (dog fra en højrestyret RR). Men mest fordi, jeg tænkte at jeg så havde en pumpe i reserve, hvis min nuværende brænder af; jeg regner mest med at luft i systemet + en meget træt nitrogen-dims er mit største problem. Så jeg bestiller en ny.
Bilen befinder sig i Rødovre, men er absolut kørbar. (Hvis det var et tilbud om lidt assistance, tager jeg ydmygt imod med tak og en flaske et eller andet).
-Bo
Index
81458: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RR: Wabco ABS kører ofte - hvorfor? (05-05-2009 00:33:56) (svar på 81456)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.212.213.97)
Lad os da lige parkere kølerhjelm mod kølerhjelm en dag og sparke ABS-pumper ;-)

Vi kunne prøve at lufte pumpen ud, og ellers se på de stumper du har købt. Jeg kommer gerne til Rødovre en aften. Ring 24 68 02 57.

/anders