tilbage

Land Rover Forum  

Index
8079: Discovery 2,5 TDI (04-03-2003 15:19:22)
Stefan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.61.213)
Kære LR-entusiaster!

Jeg skal formentlig snart investere i en ny LR. Discoen i diesel (som van) virker meget fristende. Jeg har set forskellige modeller bl.a. TD5 og 2,5 TDI. Findes der medlemmer, der kan komme med gode råd?

F.eks.:
- Er TD5 bedre end TDI?
- Hvor langt kører de ca. på literen?
- Vægt-/ejerafgift?
- Hvilket år skiller vægt-/ejerafgift (er det juli 1998)?
- Hvor dyr er den i reservedele/service?
- Hvilke erfaringer har du/i med jeres Disco?

Erfaringer og kommentarer modtages meget gerne!!!

Med LR-hilsen
Stefan (nr. 5521)
Index
8097: sv: Discovery 2,5 TDI (04-03-2003 20:25:03) (svar på 8079)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Stefan

Jeg har de sidste 5 år kørt i en Discovery 2.5 diesel.
Jeg har ført fuld regnskab med bilen, og har kun fået udført service på autoriseret værksted efter serviceplanen.
Den har aldrig haft større eparationer, ud over hvad der må forventes med de mange km den kører, og den har aldrig haft et eneste driftstop.
Ud over almindelige sliddele, er der skiftet følgende:
- 2 stk frontruder (næsten lige efter hinanden - øv)
- 2 gange dækskift (70000 / 160000 km)
- 1/2 udstødning
- 1 generator.

Den har nu kørt næsten 200.000 km og har incl. alle servicebesøg og incl. dækskift men uden frontruder (forsikring) kostet 36 øre pr. kørt km. i vedligehold, og kørt 9,5 km/liter diesel.

Den bliver brugt til daglig kørsel og til ferie/ekspedition.
1998 I England og køre RTV-trial.
1998 Offroad på Island i 3 uger (se rejsebeskrivelsen på reg. midtjyllands hjemmeside under "Rejser og løb i udlandet" som er nederst på siden).
2001 På Korsika.
2002 Offroad på Island i 3 uger.
På alle turene har den kørt med fuld oppakning, også på taget og med 4 personer i bilen.

Den virker i dag ikke træt eller slidt, og jeg vil påstå at den stadig kører og virker som den dag jeg hentede den fra
forhandleren som helt ny.

Jeg har ikke nogen erfaring med en Discovery Td5, det må andre fortælle dig om.

Med hensyn til dit spørgsmål om fra hvornår den ekstra vægtafgift trådte i kraft, så gælder den for alle varevogne
der er indregistreret efter 1/5-1998.

Jeg vil ikke bedømme om ovenstående er godt eller skidt, det må dem der læser det selv gøre, men jeg kan kun sige at jeg er rigtig godt tilfreds med min LR Discovery.

Med LR hilsen
Benny (2711)
Index
8101: sv: sv: Discovery 2,5 TDI (04-03-2003 22:18:49) (svar på 8097)
Stefan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.61.213)
Hej Benny!

Tusind tak fordi du gad dele dine erfaringer med mig. Jeg vil med spænding læse rejsebeskrivelsen ved først givne lejlighed.

Jeg opfordrer samtidigt andre, der har erfaringer med Discovery (også gerne benzin-modeller) til at fortælle mig lidt om bilen.

Stefan (5521)
Index
8104: sv: sv: sv: Discovery 2,5 TDI (05-03-2003 07:14:09) (svar på 8101)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.54.64.152)
Hej Steffan

Jeg har haft min Discovery TD5 aut. siden jan. 2000, har til dato kørt 150000 km.
Den har overholdt alle service uden reperationer ud over slidele. (dog har vi haft 2 trafikskader - begge som offer, men det tæller jo ikke rigtigt)

Bremseklodser skiftet v. 100000 km
Dæk Michelin Alpin skiftet ved 120000 km

Ikke meget på 3 år, den kører ca. 9 km/l.

Derudover er der blevet lavet lidt forskellige kulance reperationer, alle ting var dog sikkerhedsmæssige som vi ikke selv havde opdaget. Undtaget var dog sædevarmen i førersaædet, som jeg netop har skiftet. (LRD har betalt varmelegmet på kulance)

Jeg er meget glad for at køre i min Discovery, som jeg syntes er en dejlig behagelig bil med masser af udsyn og sikkerhed.
Som trækbil har den masser af kræfter og moment, v. 85 km/t glider den afsted med autotrailer påmonteret LR 90" og kun ved lange bakker syntes fartpiloten at den skal et gear ned.

Håber at du må blive den lykkelige ejer af en Disco.

Hilsen
Struntze
Index
8105: sv: sv: sv: sv: Discovery 2,5 TDI (05-03-2003 10:11:32) (svar på 8104)
Stefan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.61.213)
Tak for det 2 X Struntze!

Er i eventuelt klar over, hvilke forhold - specielt motormæssigt - der er værd at kigge efter på en brugt Disco med omkring 100.000 til 150.000 km på bagen?
Index
8150: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery 2,5 TDI (07-03-2003 12:02:53) (svar på 8105)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.107)
Der står en flot grøn 300Tdi på gule plader fra 12/97 hos noget der hedder Jacon Biler i Fredericia, aut. FIAT forhandler og bilen har tilhørt indehaverens far. Den er med fuld servicebog osv.

Jeg har prøvet at lokke min bror på den, men han syntes den er for stor?!? (han forstår ikke mulighederne i den slags lækre biler!)

Den har kørt 106.000km og er faktisk i rigtig flot stand, og kører rigtigt godt. Hvis jeg havde de 159.000,- som den koster havde jeg købt den på stedet!

Bare et hint...
Index
8106: sv: sv: sv: sv: Discovery 2,5 TDI (05-03-2003 10:18:51) (svar på 8104)
Stefan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.61.213)
Lige endnu en ting!!!

Hvad koster dyret i grøn ejerafgift?
Index
8107: sv: sv: sv: sv: Discovery 2,5 TDI (05-03-2003 10:21:17) (svar på 8104)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.54.64.152)
Nej jeg ved ikke hvad eller hvordan med de brugte motorer, men jeg kan ikke mærke at TD5 eren skulle være blevet sløvere å de 150000 km den har kørt.

Grøn ejerafgift er ca. kr. 9000,00 pr år

struntze
Index
8109: sv: Discovery 2,5 TDI (05-03-2003 13:43:31) (svar på 8079)
Peter Posgaad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.20.129)
Vi blev for knap 1 år siden ejere af en velskabt Discovery 200 TDI på hvide plader. Den er fantastisk at køre i, selvom jeg nok ville foretrække en 300 TDI. Dens optræk kunne godt være bedre, men den ligger fint ved 150 km/t på motorvejen alligevel.
Mht. økonomi.. den kører 9 på literen ved korte ture, koldstart osv...og 11 ved lange ture.
MEN... vægtafgiften...den er ikke skæg. 10.250,- årligt!!
Mht. rep. er har der aldrig været noget andet en det man kunne forvente efter 190.000 km. ½ udstødning, 2 x bremseklodser, 1 sæt skiver, bøsninger hele vejen rundt. Det er vist det hele... det er sgu da OK gået af en bil fra 1991... Reservedelene er ikke dyrere end til en defender..dvs. MEGET rimelige.
Så jeg kan kun anbefale dig at køre Disco..den har ikke helt charmen som en Defender har, men tilgengæld slipper du for at køre med nyrebælte på!! Den har komfort, udsyn, sikkehed...og potens!!

Keep on trucking,
Peter