tilbage

Land Rover Forum  

Index
8129: RR gearkasse - 4 vs. 5 trins (06-03-2003 12:23:01)
Jørgen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.94.198)
Jeg kører nu med en 4 trins gearkasse i min RR fra 81, men da jeg sidst skiftede olie var der mange små metalspåner i olien. Derudover er den blevet meget støjende på det sidste så jeg påtænker en renovering eller udskiftning. Jeg har lige monteret en ny motor med 280 hk. så det er muligvis derfor at gearkassen er ved at give op.

Jeg har kræfter nok og kunne godt bruge en højere gearing, men vil jeg få dette ved at skifte til en 5 trins, eller er 5. gearet med samme udveksling som mit nuværende 4. gear?

Hvad med holdbarhed, er 4 og 5 trins lige holdbare?

Og så lige det sidste spørgsmål; er byttet fra 4 til 5 trins en direkte bolt on eller skal der modificeres noget?

På forhånd tak for hjælpen.
Index
8151: sv: RR gearkasse - 4 vs. 5 trins (07-03-2003 12:48:57) (svar på 8129)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.161.209)
Hej Jørgen
Jeg skiftede V8 motoren i min tidligere RR ud med en dieselmotor og lagde en 5-trins gearkasse i, i stedet for den originale 4-trins. Så vidt jeg husker er 5. gearet højere gearet en 4. gearet i din. Men det kan du tjekke i Haynes (som jeg ikke lige har ved hånden). Du skal skifte geartunnellen og der er forskellige ting med håndbremsen og i det hele taget noget interiør omkring gearstængerne der skal modificeres. Det smarteste er nok at finde en donorbil med den rigtige gearkasse og noget rimelig pænt interiør du kan sætte over.
Mht din motor er transmissionen jo ikke ligefrem bygget til så mange HK. Måske skal du ringe til Box i Birkerød eller Sjelle ved Århus og forhøre dig om du kan gøre noget for at du ikke river det hele fra hinanden. Men så vidt jeg ved er 4.trins kassen en af de mest holdbare de har lavet. Der kan monteres overgear på den for en højere gearing.
God fornøjelse
Jakob