tilbage

Land Rover Forum  

Index
82575: Forlygter (03-06-2009 07:16:38)
Bo Paaske #3526, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.110.98)
Hej forum

et simpelt spørgsmål, min ene forlygte er knust, og jeg skal sætte en ny i men men hos paddock kan man få noget der hedder Sealed unit og halogen unit. Hvad er forskellen?

mvh Bo Paaske
Index
82577: sv: Forlygter (03-06-2009 07:57:48) (svar på 82575)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Sealed må være vandtætte, og hologen er til moderne hologen (H4) pærer.

Husk at bestille dem til Left Hand Drive (LHD), da de ellers lyser den forkerte vej. Og de skal skiftes som et par hvis den anden ikke er MEGET ny.

MVH Asger
Index
82579: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 08:08:32) (svar på 82577)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.216.225)
Køb dem til halogen, hvis du vil kunne se i mørke! :-)
De andre er disse sealed beam, hvor hele parabolen er en stor pære, med en glødetråd (stearinlys) inden i. De giver et meget begrænset lys, men holder så til gengæld i en lille menneskealder.
Skift dem begge, som Asger foreslår, og gem den anden til den dag, du får en skade igen.

mvh
Knud
Index
82584: sv: Forlygter (03-06-2009 09:43:41) (svar på 82575)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Sealed unit er en integreret pære med parabol og reflektorglas. Det er ikke muligt at skifte pære i den, da den er en integreret del af lampen. Så når pæreren springer næste gang, skifter man hele lampen igen. Den er SUPER til offroad, da der ikke kan komme vand i den, men jeg kører nu med almindelige paraboler (Wipac fra Paddocks). De Sealed Unit´s jeg har kørt med tidligere var iøvrigt ikke E-mærkede, og dermed må de faktisk kun bruges på en offroad bane og kan ikke synes (men det kan selvfølgelig have ændret sig siden). Samtidig har jeg en Osram Nightbreaker pære i, som giver et fantastisk lys. Osram siger at den giver 90% mere lys. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men der er ihvertfald MEGET mere lys end en almindelig pære. Jeg har eksperimenteret med ekstra fjernlygter, ekstra kraftige pærere (110/150W) og så videre, men Nightbreakeren er det bedste kompromis jeg har prøvet.
Index
82589: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 12:18:25) (svar på 82584)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.88.46)
De sealed beam jeg har købt hos Paddocks (som vist er de samme som dem Williams har), har E-numre så jeg går ud fra at de er OK. Jeg håber der er lidt lys i dem når de er nye.....

Michael Nielsen
Index
82594: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 14:28:56) (svar på 82584)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Jeg bruger også NightBreaker i min D2, det er helt utroligt så meget knald der er på dem. Men de koster også lidt basseører, mener jeg gav omkring 250,- for to.

/tony
Index
82595: sv: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 16:41:44) (svar på 82594)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Philips Vision Plus (50%) giver også et formidabelt lys - måske der er en lille forskel i forhold til Osram's - til gengæld koster de også kun en hundrede basse.. - koster/kostede op til 350 kr. for et sæt for noget tid siden...
Index
82596: sv: sv: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 16:59:00) (svar på 82595)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.107.165)
Hej.

Kan disse formidable pærer sættes i en gammel 90" fra ´87, eller vil det sætte ild til køleren og elanlægget?

Hilsen Jens - der skal så langt mod nord til sommer at forlygterne næsten kan undværes!
Index
82597: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 17:13:35) (svar på 82596)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.250)
Hører at disse Osram Nightbreaker glimrer ved kun at kunne holde i kort tid/få måneder.
Har det noget på sig?

mvh
Knud
Index
82598: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 18:08:27) (svar på 82597)
Peter G (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.67.89)
Vær Hilset
holdbarheden er væsentlig nedsat for alle pærer hvor der loves XX % ekstra lys, ifølge min mekaniker skyldes det at en pære med ekstra lys faktisk er lavet til lavere volt end de 12 volt der normalt er f.eks 11 volt således den altid har overspænding,altså meget lys men kort levetid, modsat longlife pærer der er lavet til måske 13 volt altså mindre lys men længere levetid, på min firmabil (volvo v 70 årg 2008 med 180000 km på klokken) bruger jeg kun longlife og skifter pærer for hver ca 30000 km ved pærer med meget lys skifter jeg efter 17-20000 km

hilsner fra en der kigger langt efter
ædle engelske biler
Peter
Index
82611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 21:34:56) (svar på 82598)
Jesper Bergmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.149.3)
De fleste pærer er lavet til 12 volt, men da mange moderne biler kører med en højere ladespænding, som regel godt 14 volt, betyder det en voldsom forkortelse af levetiden.
Man kan dog lodde en lille modstand ind før pærerne hvis man gerne vil have lidt længere levetid, og hvis man gider....
Index
82616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygter (03-06-2009 22:37:03) (svar på 82611)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 91.203.96.38)
Forhindrer modstanden også at den varme glødetråd knækker når motorhjælmen på sIIa'eren knaldes for hårdt i?

Peter 3436 der tidligere har skrevet lidt om alternative lygte muligheder på http://www.siia.dk (søg på lygter øverst til venstre. Jeg kan ikke copy paste adressen her på mobilen)
Index
82617: Inde på noget snavs... (03-06-2009 23:19:27) (svar på 82611)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jesper,
jeg tror du er ude i noget snavs her, sådan som jeg ser det, har man brug for alt det lys man kan få. Så hellere købe en pære lidt oftere! Hvis du sætter spændingen bare 5% ned på en glødelampe (pære), falder lysudbyttet med 15-25%.
Hvis man prioriterer lang levetid på sine forlygter kan man (som nævnt tidl.) købe "long-life" typer.
At sætte en modstamd i serie er heller ikke bare "lige til", tænk på at en 55W forlygtepære har en modstand på kun 2,6 ohm. Der løber en strøm på 4,6 A igennem. Hvis du vil ned på f.ex. 11 volt over pæren, skal du bruge en modstand på ca. 0,25 ohm. Men den skal være på min. 5 W. Det er stor, trådviklet modstand, som afgiver varme.
Og igen: De 14 volt du omtaler, ja, det er målt ved batteriet; men ved pæren, gennem halvdårlige (engelske) ledninger, div. Lucas-kontakter, og med en anløben stelforbindelse, så er vi nok nede på 12,5 - 13 volt.
For mit eget vedkommende er jeg gået den anden vej med nye lygterelæer, bedre kabler og gode pærer. Og alligevel misunder jeg andre lyset, når jeg en mørk nat i de svenske skove bliver overhalet af en ny Audi eller Volvo med Xenonlys.

Vink og (halogen-)blink
Bo Helsted
RR Vogue 1990
Index
82635: sv: sv: sv: sv: sv: Forlygter (04-06-2009 12:38:00) (svar på 82596)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Ja, de passer på alle biler med H4 lygter. Og som der nævnes, så holder de ikke helt så længe som andre pærere, men der er mørkt i Jylland, så jeg har brug for alt det lys jeg kan få. Og pærerne kan findes til ca. 75kf/stk., så det er ikke så dyrt (og som jeg tidligere skrev vil jeg hellere have en god pære end en skov af ekstralygter, som jo også skal holdes ved lige).
Index
82622: sv: Forlygter (04-06-2009 07:42:55) (svar på 82575)
Bo Paaske #3526, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.110.98)
tak for de mange gode svar

Jeg har Halogen lygter i så det skal i igen,
Men jeg er stadig i tvivl om hviket partnumer jeg skal bruge hos paddock. der står med side light på dem alle syntes jeg. det er en defender 300tdi fra 1997

mvh bo
Index
82624: sv: sv: Forlygter (04-06-2009 08:28:21) (svar på 82622)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Prøv evt. PM995, det ser knaldgodt ud og giver et godt lys. Ellers er det nok S4699B du skal have. At der er sidelight betyder blot at der er mulighed for at sætte pæren til positionslyset fast i lygten. Du kan bare proppe hullet til hvis du ikke vil bruge det.

/tony
Index
82625: sv: sv: Forlygter (04-06-2009 08:29:55) (svar på 82622)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.250)
Betyder ikke noget. Det er bare med hul i parabolen til positionslys. Det lader du bare være.
mvh
Knud