tilbage

Land Rover Forum  

Index
84013: SUK.... stadig ingen aut. gear i Disco (05-07-2009 22:55:08)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 89.150.124.137)
Så gik der endnu en weekend i garagen, og her kommer så sidste kapitel i følgetonen om min aut. gearkasse:

Sidste weekend fandt jeg frem til at fejlen i min drivlinie var defekte spilner i min converter. Jeg synes jeg havde testet det, men åbenbart ikke godt nok. Så det var rart langt om længe at kunne sætte fingeren på noget.

Jeg fik så prisen på en ny converter..... 16.000!
Efter lidt søgen på nettet fandt jeg frem til autogearnord.dk. Jeg fik afleveret converteren deroppe i mandags, og hentede den igen fredag. I mellemtiden havde den været i England og var blevet renoveret. Pris 3.750 incl moms.

Så det var jo glædens dag da jeg idag kunne sænke Discoen ned fra bukkerne, og tage en prøvetur. Og JA, den kunne køre både frem og tilbage, men skiftede ikke op i 3. og 4. gear. Så tilbage på lazarettet og justerer lidt på kick-down kablet, og ud på en ny prøvetur.... den blev dog kun 500 meter, så var der igen ingen forbindelse i gearkassen, og jeg synes jeg er tilbage hvor jeg startede for en måned siden!

Nu er karreten så skubbet til side.... udstødt af flokken, og vi har valgt at drage på ferie i den gamle taxa. Discoen er sat til salg. Min tålmodighed er brugt op.

Dermed gik det første år som Land Rover ejer, og jeg må nok erkende, at det ikke rigtig lykkes mig at blive smittet af engelsk syge. Nok mest fordi jeg er ret afhængig af min bil, der (normalt) kører 40-50.000 km om året.

Det mest postive ved Land Rover, er den klub der følger med! Det har været rigtigt godt at blive ringet op af klubmedlemmer, der har set man har problemer, og derfor lige vil komme med gode råd. Så tak til alle dem der har givet gode råde med på vejen, både i telefonen, på mailen og ikke mindst her på forum.
Index
84131: sv: SUK.... stadig ingen aut. gear i Disco (08-07-2009 10:20:22) (svar på 84013)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.29)
Hej Peter.

Hos www.ashcroft-transmissions.co.uk koster en ombytter aut.box komplet under 5000dkr + fragt.

Jeg har skiftet aut. gearks på to disco´er 300tdi og det virker bare.

Venlige sommer hilsener
Jesper.H.P
Index
84146: sv: SUK.... stadig ingen aut. gear i Disco (08-07-2009 13:16:43) (svar på 84013)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Stop nu lige en kvart Peter.
Hvis jeg skal tage dine skriblerier for endegyldige, har du kun skiftet converteren, men ikke indgangsakslen til gearkassen, altså den der har fat inde i converteren. Den må nødvendigvis også være skadet.
Når splines i converteren har været fræset af, er der splinter overalt i gearkassen herunder det af mig flere gange nævnte ventilhus.
Havde du beskrevet, hvad du agtede at gøre, ville jeg på forhånd have dømt det til at ville mislykkes. Det ville have undret mig meget voldsomt, hvis den reparation var lykkedes, må jeg desværre sige.
Du kan da ikke sælge en bil, der ikke kan køre, uden at sætte helt vildt mange penge ekstra over styr.
Få nu en ombyttergearkasse INKLUSIVE endnu en converter. Du kan ikke genbruge den nye converter fordi den nu er fyldt med metalspåner.
Når den så igen kan køre, kan du langt bedre sælge din vogn.
Prisen på vognen som ikke kørende er vel ca. 50% af hvad prisen ellers kan komme op på.
Jeg har i min spæde ungdom selv prøvet at have samme aut.kasse, DG250, af, skilt, repareret, samlet og monteret 3 gange i træk. Jeg kender så fint den afmagt og frustration, du sikkert plages grusomt af.
Op på hesten igen! :-)
mvh og medlidenhed!
Knud
Index
84191: sv: sv: SUK.... stadig ingen aut. gear i Disco (09-07-2009 07:20:46) (svar på 84146)
Peter Holm #8257, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.89.139.54)
Hej Knud.

Jamen du har jo delvis ret.... men indgangsakslen var ok, for det var en anden, godt nok brugt der kom i, men spliner og indbreb var ok.

Der kom en anden brugt gearkasse på fra en Range Rover, hvor jeg havde flyttet udgangsakslen fra disco gearkassen, så jeg udelukker tildels også spåner, også fordi der ikke var spåner i olien første gang det blev aftappet.

Men hvor om alt er, så er vognen nu byttet væk, og jeg har fået en anden Disco i byttet og lidt kontanter, så alt i alt, så har jeg holdt skindet på næsen økonomisk, og har nu købt en VW Caravelle. Jeg er som sagt meget afhænging af en bil der kører hver dag, så Disco blev altså for meget, desværre. Dermed ikke sagt, at jeg ikke en dag vender tilbage med et 90" legetøj, for klubben her og 4WD det er jeg ikke færdigt med.

Så nu drager vi til Italien på ferie, og ønsker alle et godt LA09. Det blev ikke i år vi deltager, men hvem ved om vi er der næste år med noget legetøj?

God sommer til Jer alle, og endnu engang tak til alle der har givet sit besyv med til mine projekter.