83903:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger i undervogn -RR P38 (02-07-2009 01:41:23) (svar på
83885)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 77.212.213.97)
Jeg mener at PolyBush selv anbefaler 15 tons til at få de gamle ud.
Jeg skiftede for nyligt vha. bajonetsav, nedstryger, gasbrænder, skruestik og mejsel. Det tog ca. 2 timer pr. arm, inkl. afmontering, udskiftning af bøsninger og montering igen. Så det er absolut overkommeligt på en weekend. Men det er lidt af et mandfolkejob at få de gamle bøsninger ud. Både hammer og mejsel var ret slidt efter opgaven, foruden operatøren ;-)
Det inderste rør i de gamle bøsninger kan trykkes ud med skruestik. Ellers brændes gummiet væk. Det yderste rør (det som er groet sammen med armen) skæres over indefra med bajonetsav eller nedstryger. Det er ikke kritisk om man kommer til at ridse armen indvendigt - det er jo ikke et leje. Og med lidt behændighed kan man næsten undgå det. Herefter tæver man på det til det er krøllet sammen og slipper - så kan man trykke det ud med skruestikken.
Herefter smuttes de nye bøsninger i - med lidt kobberfedt eller Tectyl efter behag. Og så montering.
God fornemmelse når man kan se de nye bøsninger der står og "lyser" op i undervognen.
Man kan, med fordel, være to om af- og påmontering. Det er lidt lettere, specielt at montere igen, når man er to om det.
God arbejdslyst.
/anders