Tak for jeres svar.
Vi er lige for tiden på en jordomrejse og er i Sydamerika for tiden. Og rigtig gættet, vi kører i en VW med motoren bagi. Det er en syncro (den med 4wd), men vi bliver måske nødt til snart at pille kardanakslen af og kun kører med baghjulstræk da vi har lidt problemer foran. Derfor vores spørgsmål.
Vi har kørt meget i løst sand i Australien, og her har vi altid kørt med et dæktryk på mellem 18 og 20psi. Gør vi ikke det, så sidder vi fast lige med det samme. Dækkene er som knive der lynhurtigt skærer sig ned i sandet når der er fuldt dæktryk i. Med flade dæk er det ingen sag at komme sig fri af alt det løse sand. Man skal dog huske ikke at køre mere end max. 35km/t ellers bliver det farligt. På de utallige grusveje, der er som vaskebrædter sænker vi normalt dæktrykket fra 55psi til 35psi, og opnår derved at bedre kunne ride fra top til tip. Men det kræver at man kører mindst 60-70km/t. Sådan har vi kørt adskillige tusinde km.
Vi kører med slangeløse dæk og har på intet tidspunkt haft problemer med at dækket hopper af. Vi har kørt noget der ligner næsten 1.000km på det helt lave dæktryk.
I den forbindelse har vi også helt klart den erfaring at en god kompressor er noget af det vigtigste udstyr at have med sig. Groft sagt, så er der to slags bilister i det løse sand. Dem der graver og graver med deres skovle, og så dem der kører med flade dæk og har en kompressor med ;=)
I er velkomne til at følge vores 2 års jordomrejse på
www.dennisbager.dkPs, idet jeg er født og opvokset i en Land Rover ville jeg egentlig gerne afsted i en 110'er, men den er for lille til at rumme en familie på 5 i forhold til den plads vi har i vores VW.