tilbage

Land Rover Forum  

Index
8710: Stel på startmotor ? (09-04-2003 15:21:09)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.84.220.214)
Hej Allesammen.

God påske først og fremmest!

Jeg har problemer med min startmotor.
Jeg kører i en 2,25 benzin 90er fra 1984.
Det er en lucas startmotor.
Den, eller forbindelserne til den, er brændt af (mistænkelig brændt lugt lokaliseret ved startmotor samt "langs" kablet fra batteriet til startmotoren.)
Jeg påregner derfor at skifte samtlige kabler til og fra startmotoren samt stelforbindelsen ved batteriet (samt at jeg har bestilt en spritny startmotor, så ved jeg da i det mindste at det ikke er den!)
Mit spørgsmål går sådan set bare på hvor og hvordan I har forbundet stel på startmotoren. Går den(stelforbindelsen) ind på motorblokken eller hva?
Nå ja : batteriet er under førersædet hvis det har noget at skulle have sagt...øøøhhhh
Andre gode tips og fiduser angående startmotorer og batterier er også velkomne !!!

På forhånd tak for de gode svar !
Mvh.
Nikolai Norup
Ps.: en spritny startmotor hos MJ koster 970kroner....(evt.+moms)
Index
8711: sv: Stel på startmotor ? (09-04-2003 21:30:25) (svar på 8710)
Peter Ross (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.158.133)
Hejsa!!

Minus ledningen skal gå til et godt stel punkt. Gearkasse eller rammen(Stellet). Pluds ledningen går direkte fra batteriet.Hvis jeg er forkert på den med pluds ledningen, så hører jeg gerne for det!!

God Påske når den kommer !!

4742 Peter
Index
8713: sv: Stel på startmotor ? (09-04-2003 22:05:29) (svar på 8710)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 212.130.111.4)
Hej Nikolai,

Dårlige stelforbindelser er roden til alt ondt. Så når du nu alligevel er i gang, vil jeg anbefale dig at trække et godt tykt kabel direkte fra minus på batteriet til stel på starteren, og så køre en forbindelse derfra og ud til rammen. Rammen er ikke den bedste stelforbindelse, specielt ikke hvis den er fra 1984 og måske er lidt tynd hist og her. Og da det er starteren, der har brug for den bedste forbindelse, da den trækker flest ampere, må det være her krudtet skal bruges.

Plusledningen går direkte fra batteriet til startrelæet (som regel på selve starteren) og så videre derfra til selve starteren (som regel via en kort fastmonteret ledning på selve starteren).

Et godt tykt kabel svarer til det du allerede har monteret, men må gerne være tykkere - jeg kan ikke huske hvor mange kvadrat, der lige er tale om...

Husk at beskytte dine kabler fra batteri til starter i flexrør egnet til formålet og at fastholde dem, evt. med kabelstrips, så du undgår kortslutninger ved evt. gennemgnavning af kablerne - begge dele fås i en biludstyrsforretning eller evt. ved en maskinhandel, hvor tingene ofte er billigere.

Det kan også anbefales at anbringe en hovedafbryder tæt på batteriet - den er god, når du arbejder på bilen eller som billig tyverisikring.

Har du spil monteret, kan det anbefales at have et separat batteri til det, og montere en automatisk ladeomskifter, så batterierne lades på skift.


God fornøjelse!

/Ib