tilbage

Land Rover Forum  

Index
91814: Er min oliepumpe kaput ? (02-01-2010 14:28:24)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.147)
Jeg har brug for lidt V8 ekspertise. Jeg har en 3,5l kaburator V8'er fra 1986 med 127.000 km bag sig. Den har stået stille i 2-3 år og jeg er klar til at starte den op igen.

Jeg har tappet olien af og skiftet oliefilter, fyldt oliefilteret med olie og forsøgt at starte. Problemet er at den ikke smører overhovedet. Jeg har forsøgt at få gang i oliepumpen ved at starte i tomgang, men uden held.

Derfor har jeg adskilt oliepumpen for evt. at prime den med vaseline, men den har en del slidspor(se de vedhæftede billeder).

Er der nogen eksperter der vil udtale sig om hvad jeg bør gøre nu. Skal jeg bestille nye pumpehjul eller skal jeg forsøge at fylde pumpen med vaseline og prøve igen ? Kan jeg blive ved med at turne motoren uden at ødelægge andet i forsøg på at få olie op i pumpen ?

Når pumpen ser ud som den gør - er der så andet jeg skal checke inden jeg bruger penge på reservedele (knastaksler, plejllejer el. andet). Er der evt. en metode til at inspicere andre dele uden at skille hele motoren ad ?

På forhånd tak for hjælpen.
Lars
Index
91815: sv: Er min oliepumpe kaput ? (02-01-2010 14:29:05) (svar på 91814)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.147)
Og lige et billede af tandhjulet
Index
91817: sv: sv: Er min oliepumpe kaput ? (02-01-2010 14:38:03) (svar på 91815)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.45.24)
Hej Lars

Nu er det ikke de værste tandhjul jeg har set i en rover v8, men jeg ville skifte dem under alle omstændigheder, det er så lille en udgift i forhold til deres funktion.

Men du kan da til at starte med indtil du får nogle nye tandhjul, prime den med vaseline og se hvordan den kører og om den laver olietryk.

Når du nu alligevel har oliepumpen skilt ad ville jeg nok tjekke overtryksventilen med det samme, det er den der sidder i låget under den store bolt, tjek om stemplet kører uden stop og besvær ellers find en fin rund smergelsten og prøv forsigtigt at ordne gange.

Samtidig kan du tage "låget" og slibe det så der ikke er for dybe spor i det læg det på en glsaplde når du sliber for at det skal blive lige.

Hilsen leif
Index
91816: sv: Er min oliepumpe kaput ? (02-01-2010 14:29:53) (svar på 91814)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.147)
billede af dækslet
Index
91818: sv: sv: Er min oliepumpe kaput ? (02-01-2010 15:02:29) (svar på 91816)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.164)
Du skal ned på oliepumpens aksel og sætte tryk på pumpen med en boremaskine når den har stået stille nogen tid.
Index
91821: sv: Er min oliepumpe kaput ? (02-01-2010 17:26:09) (svar på 91814)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Fyld den op med syrefri vaseline og prov igen, som du selv foreslår - den kan sikker køre i mange år endnu.

Jeg har set pumper i langt værre tilstand end den du har, og de har været i stand til at levere det ønskede tryk,og selv suge olie, når oliepumpe og oliegalleri den igen er blevet fyldt op med olie. For at forhindre pumpen løber tør for olie er det altid en god ide at udkifte motorolien og derefter udskifte filteret, så løber olien fra pumpen ikke retur til oliesumpen.

Tandhjulspumper har en yderst ringe sugeevne hvis den løber tør for olie.

Hilsen Carsten
Index
91838: sv: Er min oliepumpe kaput ? (02-01-2010 20:10:42) (svar på 91814)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Lars,
jeg havde problemet på min gamle RR efter adskildelse. Kort fotalt, så var problemet dårlig pakning omkring pumpen, så den sugede en luft/vand/olie-blanding istedet for olie.
Efter ompakning fik jeg den igang med en skruemaskine på fordeler"pinden" - det var ikke nødvendigt at fylde den med vaseline, trykket kom efter få sekunder med skruemaskinen.

V8-hilsen
Bo Helsted
RR Vogue 1990