tilbage

Land Rover Forum  

Index
9230: Knækket stikaksel og bremsefnidder (11-05-2003 16:21:18)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Hej
Jeg har just knækket min stiksksel (igen) på min 88". Som jeg forventede drejer det sig om den korte. Den er revet tværs over lige ved notgangene og derfor drejer det sig om en hel stump - som jeg ikke kan få ud. Den har lagt sig pænt ned i fordybningen inde i differentialet. Spørgsmålet er så - hvon´faen får jeg den ud. Skal jeg afmontere dækslet til differentialet eller ??
Samtidig med det har jeg fået problemer med bremserne. Efter at akslen knækkede humpede jeg forsigtigt hjem med træk på forakslen men da jeg skulle til at bremse op skete der intet - pedalen fortsatte bare i bund - først efter nok et tramp ville den - og sådan er det hele tiden derefter - første tramp giver intet de efterfølgende virker. Jeg har tjekket for lækage og beholderen men intet er at se. Jeg skulle iøvrigt til at gå igang med udskiftning af bremsesko og tromler, da det var lige op over - og i mellemtiden knækkede akslen - har bremsemalfunktionen monstro noget at gøre med trækket på forakslen, altså humperiet hjemad, hvor den med mellemrum ligesom kom med et klonk når diffen ikke lige kunne følge med, selvom jeg ikke kørte særligt stærkt - eller er det simpelthen fordi justerskruerne ved bremserne hopper ud af indstillingen på grund af de stød den fik under humperiet ?? - eller er der noget helt tredie og værre der er årsag.
Jeg er fuldstændig på herrens mark - da det er første gang jeg selv prøver at slås med herligheden. Det siges at være så såre enkelt - men foreløbig synes jeg noget andet.
HJÆÆLP - på forhånd tak Stefan #6008 Skanderborg
Index
9231: sv: Knækket stikaksel og bremsefnidder (11-05-2003 17:02:17) (svar på 9230)
Henrik Gurskov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.243)
Hej Stefan!

Kan ikke hjælpe dig med bremse spørgsmålet, men jeg har lige selv stikaksler bag på! Det var min første LR rep. og det var nemt (du skal ikke ha bilen løftet, eller afmonteret hjulene)! Tog ca. 1½ time at få det hele skilt ad (diffen af) Jeg har hørt om at men kunne svejse 2 tynde stålstænger på en tykkere og med held banke stumpen ud fra den modsatte side! Jeg var dog ret glad for at skille det hele ad, og få alle de metalstumper ud fra bunden af diffen, så det ville jeg foreslå dig at du også gjorde!
- du skal bruge 2 l. gear oile
- stikaksler (jeg skiftede begge efter anbefaling, da den anden har det med at knække kort efter, og så er det surt at skulle til det igen) til en stk. pris på 182 + moms hos Williams
- pakninger og O-ringe
- pakning til diffen (og flydende pakning, er en go idé her)

Monteringen tog også ca. 1½ time...

Det der tog lang tid var at få stumpen ud, da den var "vredet" inde ved strålerne.. Men med en tynd dorn kom den ud!

God arbejdslyst!

Gurskov
Index
9233: sv: sv: Knækket stikaksel og bremsefnidder (11-05-2003 19:04:35) (svar på 9231)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Tak for dit hurtige svar - så er der bare problemet med bremsemysteriet tilbage.
Jeg har nu fået stumpen ud - jeg skilte diffen ad.
Problemet var det, at nok havde jeg fået stumpen fri fra centerpositionen med en stang og en hammer - men den plumpede så i "sumpen" og var ikke til at få ud via akselgangen og en magnet havde jeg ikke.
En bemærkelsesværdig ting er så at akselen er revet tværs over ca.3cm fra notgangen og jeg kan se på resten af akselen at ham der har drejet den har haft små pauser under udførelsen medens han drejede hvilket kan ses på at akselen flere steder har dybere drejemærker hvilket jo giver svaghed netop der. Hvorfor det netop er sådan et sted at knækstedet også er. Surt nok - for akselen var stort set helt ny.
Så må jeg hellere købe den lange aksel også.
Mange tak for svaret Stefan
Index
9232: sv: Knækket stikaksel og bremsefnidder (11-05-2003 17:18:27) (svar på 9230)
Herik Gurskov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.243)
- Jeg har lige fundet det med at svejse et "værktøj til at få stumpen ud!

Det er fra reg. Sydsjæland's hjemmeside!
Under "indhold,Gør det selv/teknik"

"Når stikaksler knækker - II (12-03-2001)
af Jan Knudsen"

Højre stikaksel er knækket inde ved differentialet!!!


Afmonter højre navflange og fjern den knækkede aksel.
Afmonter venstre navflange og træk akslen ud.
Tag godt en meter Ø 16 mm aksel. Slib den flad på to sider i den ene ende til en tykkelse på ca 12 mm.
Svejs to stk Ø 5 mm rundstål på de flade sider og lad dem rage ca 70 mm ud fra enden af den 16 mm aksel, således at der dannes en fork.
Før den 16 mm aksel ind igennem venstre hulaksel med forken først. Forken kan passere krydspinden i differentialet og gå op imod enden på den akselstump som sidder fast.
Slå et godt slag på den 16 mm aksel med en mukkert.
Hvis akselstumpen IKKE giver sig kan det hjælpe at slå på den fra højre side, dvs slå den lidt indad. Det får den til at løsne sig lidt så den glider lidt bedre i mangenoterne.
Slå derefter igen fra venstre side med gaffelstangen - I mit tilfælde gik det glat, akselstumpen gik fri i første slag.
Brug en stærk magnet på enden af en stang til at "løfte" akselstumpen ud igennem hulakslen ved højre baghjulsleje.
Monter ny højre stikaksel og genmonter venstre stikaksel.
Husk at skifte olie i differentialet.


Index
9238: sv: Knækket stikaksel og bremsefnidder (11-05-2003 20:38:52) (svar på 9230)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.32)
Du skriver at det var lige oppe over med at lave bremser. Fortsæt du bare med det. Gå hele systemet igennem. Bremserne har intet med knækkede stikaksler at gøre, de har det bare med at knække en gang imellem.
Index
9241: Stadig bremsefnidder (11-05-2003 21:06:37) (svar på 9238)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Jo tak - at de knækker for et godt ord er jeg efterhånden blevet klar over - så tanken er næsten - skulle jeg købe flere sæt - få et lille lager. Nå men den del er på det rene og næsten skiftet - så er der stadig den delvist fungerende bremsefidus tilbage.
Jeg skrev at det er lige op over med bremserne -det er det, men dog er der da så meget belægning tilbage så det ikke skulle give årsag til total bremsesvigt lige her og nu. Derfor er jeg lidt forvirret over hvad det så kunne være der var galt.
Da jeg ikke kan finde nogen form for lækage i systemet og det lige pludselig er opstået - altså det med at pedalen under første tramp forsvinder men efter andet fungerer - så er mit spørgsmål stadig - hvad der der galt - (og den holder trykket - pedalen synker ikke langsomt eller føles "spungy" eller noget der kan ligne de FAQ løsninger som manualen giver).
Jeg kan betro dig det er en ulækker oplevelse at den uden forvarsel slet ikke vil bremse.
LR sIII hilsen Stefan
Index
9244: sv: Knækket stikaksel og bremsefnidder (11-05-2003 23:50:34) (svar på 9230)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.149.242)
Det med bremsen er set før.

Det kan være stempelpakningen i din hovedcylinder der ikke er tæt nok. Ved et blødt tryk vil den blive deformeret en smule, og bremsevæsken i hovedcylinderen kan så slippe forbi pakningen. Ved et hurtigt tryk på pedalen, vil trykophobningen foran pakningen presse denne ud mod cylinderens sider, og derved gøre den tæt. Såre simpelt, men klart anledning til en skummel oplevelse.

Du kan nemt selv skifte pakninger i hovedcyl, ellers så mail mig -jeg bor på Djursland og vil gerne give en hånd hvis det er.

/tony