tilbage

Land Rover Forum  

Index
92503: Kan man just. skiften på gearkasse (16-01-2010 18:22:28)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Kan jeg justere hvornår min RRC 3.9L 1990 skifter op i 4 gear, er lidt træt af at den skal helt op til 80 km/t før den skifter til sidste gear.

/morten
Index
92506: sv: Kan man just. skiften på gearkasse (16-01-2010 20:27:48) (svar på 92503)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Morten,
du er allerede i 4. gear fra du kører ca. 60 km/t. Det du kan mærke ved 80 km/t er gearkassens "lock-up" funktion, som låser momentforvandleren (oliepropellerne).
Derved spares ca. 10 % tab (du kan se at omdrejningstallet falder ca. 10 %).
Jeg har ikke kunnet finde nogen henvisning til at ændre indkoblingspunktet, det er rent hydraulisk styret.
Men det kunne nu være rart - på sådan en svensk landevej med 80 km/t begrænsning og 25 lovlydige svenskere foran, der kører præcis 78 km/t....

Vink & blink
Bo Helsted
RR 1990 Vogue
Index
92507: sv: sv: Kan man just. skiften på gearkasse (16-01-2010 20:33:52) (svar på 92506)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Okay
det lyder nu bare til at den øger omd. indtil den rammer de 80km syntes nu også at den falder mere end 10% jeg vil skyde på 400 rpm.

Men det lyder til at du har søgt lidt i det så jeg må bare lære at kører med det (-:

Tak for hurtig svar...

/Morten
Index
92511: sv: sv: sv: Kan man just. skiften på gearkasse (16-01-2010 21:00:10) (svar på 92507)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Morten,
fandt engang dette på nettet, giver jo sådan set en vejledning til at ændre hastigheden, har dog ikke rigtigt haft mod til at gå igang ude på perlegruset. Men det kan selvfølgelig lade sig gøre...og sikkert også noget et værksted med speciale i automatkasser vil påtage sig.

Fra landyzone.co.uk:

Re: ZF 4th gear lock up

"MichaelT" wrote in message
news:gBxaf.8047$Hj2.2618@news-server.bigpond.net.au...
> Running an auto at about 80kph (50mph) on unsealed roads. The gearbox
> seems to be changing to third, then bach to 4th all the time. If I run at
> about 85kph it seems to stay in 4th gear. Can the gearbox be 'fixed' to
> stay in 4th gear. (RR 300Tdi, ZF, standard wheels)
> Michael T, Aussie RR

Are you sure it's changing between 3rd and 4th, not 4th locked and unlocked?
There's a hydraulically controlled clutch within the torque convertor that locks above a certain roadspeed - around 53mph! - to provide a direct drive for "economy" reasons.
If it's hunting between 4th unlocked and locked and you wish to alter the roadspeed that this occurs at, then the answer is to remove the sump pan from the 'box, drop the hydromechanical control valve block assembly off and
invert it to gain access to the 'convertor lock valve' and either soften the control spring to reduce lock-up speed or stiffen to increase. The effect of altering the spring pressure is purely trial and error to reach something
you are happy with, but it doesn't need a lot of change, I'd imagine
grinding 2mm off the free length would do what you require.
Badger.