tilbage

Land Rover Forum  

93135: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (31-01-2010 20:03:17)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.180)
Jeg skulle lige et smut fra KBH til nyborg (ca. 145km) i morgen sne storm og fuld fart (50-90km/t alt efter de foran kørende)

7.8 km på litteren

Turen hjem var om eftermiddage og jeg tog den bag en lastbil der skulle samme vej - 90km/t hele vejen.

14.4 på litteren

Bil: LR 90' 84 med 2.5 NA diesel

Så ja det gør en forskel :-)
93138: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (31-01-2010 20:36:28) (svar på 93135)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Øh tænk lige på at en 90 har en luft modstands co-eficient svarende til en kumme fryse med åbent låge! Kører man mere end ca40Km/t så har dette sin virkning.
Kører man i vacum bag en lastbil, Ja så spare man at presse luften.
93147: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (31-01-2010 23:27:52) (svar på 93138)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Er det ikke snarere aerodynamik som en kostald hvor køerne står med hovederne ud af vinduerne og betragter sceneriet der passerer forbi ;-)
93139: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (31-01-2010 21:12:53) (svar på 93135)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.219.234)
Bortset fra det koster et klip i kortet, hvis du ligger så tæt på, at du bliver fanget af vakuummet.
93179: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 15:44:28) (svar på 93139)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.103.198)
Hej Michael

hvornår er den lov opfundet??

Tom der snart skal ud at lege i det nyfaldne sne ..
93182: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 16:46:55) (svar på 93179)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Tom.

Færdselsloven kan i sin nyeste udgave ses sammenfattet i Lovbekendtgørelse nr. 984 af 5. oktober 2009. Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=121716

Mon ikke det er § 15, stk. 3, der er den interessante i den hér diskuterede sammenhæng.

Oprindeligt kan færdselsloven angiveligt føres så langt tilbage som 1685. Se http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Politivirksomhed/F%C3%A6rdselsloven

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8

;-)
93183: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 16:49:33) (svar på 93182)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Ups, forkert link til den nu gældende Færdselslov. Her følger det rigtige: http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302
93184: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 16:53:04) (svar på 93183)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Undskyld, det kører da slet ikke med de links. Her følger et bedre til Den Store Danske: http://www.denstoredanske.dk/index.php?sideId=81253
93196: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 18:50:43) (svar på 93184)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ja det er ganske rigtigt en alvorlig forseelse og ligge helt oppe bag i r... på den forankørende. Det er for øvrigt også drøn-iretterende og noget der i den grad kan provokere og resultere i farlig chikane-kørsel. Så er der måske dem der mener at lastbiler er så store og tunge at de er ligeglade. Det er de ikke nødvendigvis. Som søn af en vognmand har jeg oplevet hvordan chauffører bliver nervøse og måske vrde når en bil forsvinder i begge spejle. Og det gør man hvis man vil ligge på hjul, for man skal meget tæt på for at ligge i slipvinden.

Til gengæld kan der være en ganske stor besparelse ved at ligge sig bag en lastbil og præcis som lastbilen holde en konstant fart på 85-90 km/t Det koster nemlig når man vil accelerer uden om lastbiler campingvogne etc.

Hilsen Niels
93200: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 19:12:14) (svar på 93196)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.238.148)
Som tidligere lastvogns ejer/kører har jeg aldrig rigtig fundet ud af, hvad det egentlig kan genere, ved at en eller anden ligger i ens slipvind, hvis vel at mærke at man ikke får hans lys lige ind i spejlene.
Som lastvognskører havde jeg den overbevisning at det næppe ville gøre ondt på mig, hvis den bagvedkørende røg op i min bagsmæk, hvis jeg skulle bremse heftigt, hvad en lastbil sjældent kan.
Hvis der ligger en lige bag ved, vil denne til med fungere som stødabsorberende zone for lastbilen, hvis der skulle optræde harmonikasammenstød.
Med dette in mente kører jeg da af og til lige i måsen på lastbiler, især med campingvogn efterspændt, men altid med nedblændede lygter.
Hvis chaufføren i lastbilen irriteres, vil man hurtigt opdage dette ved de chikaner, han kan arrangere, og ja, så finder man et andet "offer".

mvh
Knud
93202: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 19:32:21) (svar på 93200)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ja ja Knud, men det er sgu stadig ulovligt ;-) Og så er der spørgsmålet om hvor meget stødarbsoberende der er ved en 109". Men det er måske campingvognen du tænker på?
(smiler)

hilsen Niels
93208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 20:09:32) (svar på 93202)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.238.148)
Campingvognen er det i alle tilfælde! :-)
Men som lastvognskører, synes jeg ikke det er et problem, og som campingvognstrækker er det vældig bekvemt!
Og så tæt synes jeg da heller ikke det er. Der er da mange der kører lige så tæt i den almindelige trafik.
Det går sgu nok! :-)

mvh
Knud, med grøn kørestil!!!
93211: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 20:42:53) (svar på 93208)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ja nu er det jo ikke for at tæske langhalm (Jo det er. Det er så sjovt!) Har lige læst dit første indlæg igen. Hvis du kan nå at lyse i lastbilens spejle, så er du ikke tæt nok på til at ligge i slipvinden. Du skal *helt* op bagi med en aftand på ganske få meter! Det andet er måske også for tæt på det ved jeg ikke, men jeg tror ikke på du ligger i slipvinden, hvis lastbilens chauffør kan se dine lygter.

Hilsen Niels
93236: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (02-02-2010 09:12:50) (svar på 93179)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.165.202.1)
Hej Tom og andre

Fandt dette link som gir lidt oplysninger om hvad der kan give klip i kortet - tankevækkende....
http://213.150.32.90/2d143e80

Med blink og vink
Michael SIII 109" ex. milli
93186: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 17:08:20) (svar på 93135)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
1.25 liter sprinklervæske pr. 25 km ;-)
93210: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 20:42:40) (svar på 93186)
Jonny Jacobsen #6694, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.171.40)
Hviskerne på hurtigste hastighed så sparer man også sprinklervæske ;)

Mvh Kasper
93212: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (01-02-2010 20:44:51) (svar på 93210)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.184.27)
øhh, en seriebil har kun et trin, men det er jo så også højeste trin, hihi.
93300: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (02-02-2010 23:05:41) (svar på 93212)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.159.242)
tjhaaaa det må forholde sig således at der praktisk kun kan udskrives en bøde når man HAR kørt op i røven på en anden, så er det jo bevist at afstanden til forankørende ikke overholdt det foreskrevne i færdselsloven.....

nedenstående er udpluk fra færdsels loven:
Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran.

V&B
Tom
93302: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (02-02-2010 23:21:53) (svar på 93300)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.230.219)
Hej Tom.

Ja, det er jo dén paragraf, jeg har henvist til ovenfor. § 15, stk. 3 i Færdselsloven.

Din udledning af, hvordan det må forholde sig med den praktiske bevisførelse f.s.v.a. forbrydelse mod denne paragraf må dog på det bestemteste afvises. Heldigvis er det sådan, at mindre bevis kan gøre det end et rent faktisk sammenstød, herunder politiets skøn, evt. opmåling af afstand contra hastighed m.m.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
93310: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 08:56:13) (svar på 93302)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.103.198)
nu kommer der pludselig konkrete mål med i billedet, hvilket afstand- fart forhold udløser så en bøde, hvis det kommer til en skøn sag er den ikke særlig holdbar. findes der en matrix hvor politiet kan udlede en bøde på baggrund af hastighed/afstand, må den jo være offentlig tilgængelig, hvilket den ikke er...

og at henvise til en tommelfinger regel der hedder noget med antal Km/t del med 2 udgør min. aftstanden, holder heller ikke i retten.....

er der en politimand der skulle få lyst til at give mig en bøde på baggrund af så vag (læs: manglende) en formulering vil denne blive anket helt til tops i systemet....

Rh Tom
der til tider kan have ondt af dem, hvis job afhænger af at forvalte den Danske lov.
93311: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 09:32:05) (svar på 93310)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Kære Tom.

Jeg har ingen viden om, hvorvidt der findes en matrix, som politiet vil tage udgangspunkt i. Men jeg kan da foreslå, at du prøver at spørge: http://www.politi.dk.

Der behøver imidlertid ikke at foreligge noget konkret. Politiets bevisførelse kan udmærket bero på en sum af f.eks. deres konkrete skøn, videooptagelser, andre omstændigheder, de gode gamle bremselængderegler m.m., som jo sagtens kan tænkes forskellige fra sag til sag, hvormed faste standarder næppe kan fastslåes. Og jo, jeg må skuffe dig, men sådanne størrelse kan bestemt godt holde i retten.

Færdselslovens § 119, stk. 1 fastslår, at "Sager om overtrædelse af denne lov behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 76-78 og 80...".

Retsplejeloven kan du finde her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126338#K77_2

Særligt kapitel 77 vil nok give dig svar på flere af dine spørgsmål.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
93312: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 09:33:37) (svar på 93311)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Nu gjorde jeg det igen - her har du et link til Retsplejeloven, der virker: http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126338#K77_2
93319: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 10:28:54) (svar på 93312)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.103.198)
Hej Søren

jeg må opgive at finde noget domspraksis på dette område, jeg har søgt som en gal.... jeg er fuldstendig enig med dig i hvad loven siger, det jeg angriber er hvad loven ikke siger, og da jeg er meget logisk anlagt, vil jeg have konkrete elementer at forholde mig til, eksempelvis noget konkret mht. afstand/ hastighed. når ikke dette findes kan afgørelsen alene bero på hvilket ben den pågældene udøvende magt fik først ud af sengen, og eller om konen havde nægten adgang til skatte kammeret etc....

men jeg har da lige siddet og hyggelæst flg. spændene dokument:

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

V&B Tom
93323: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 11:42:09) (svar på 93319)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Tom.

Ja, det kunne måske umiddelbart synes ønskeligt, hvis Færdselsloven og al mulig anden lovgivning altid var så dejlig konkret, at man kunne finde ethvert tænkeligt eksempel beskrevet og dernæst svaret på, hvordan reglerne dernæst ville være incl. moderationer i.f.t. til alle de forskellige varianter, der kunne tænkes. Men sådan er virkeligheden ikke, og sådan er lovgivning ikke*. Der findes masser af eksempler, hvor det ene eller andet ikke altid vil være objektivt og indiskuterbart måleligt, men hvor det vil bero på et skøn + evt. supplerende bevisførelse. Og husk i den forbindelse en meget væsentlig detalje. En betjent træffer ikke afgørelse (han kan højst rejse sigtelse, endda først efter godkendelse hos sit juridiske bagland). Det er retten, der træffer afgørelser. Med mindre du selv accepterer i de forskellige situationer, hvor loven giver mulighed for dette.

* Se f.eks. Færdselslovens § 41: "Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold."

Her er da også mere end rigelig (og naturlig) basis for fortolkning. For hvordan måler man, om en hastighed ér eller ikke ér afpasset efter forholdene? Det kan man naturligvis ikke sige noget generelt om. Det må bero på et skøn og en vurdering i det konkrete tilfælde. Hvilket jeg faktisk personligt er mere tryg ved end utryg.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8



93325: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 11:53:51) (svar på 93319)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Tom.

Relevant domspraksis kunne være U.1992.843.Ø, U.1994.314.V, U.1994.760.Ø, U.1996.840.Ø og U.2002.2325.V, som alle i større eller mindre grad skulle omhandle § 15, stk. 3 i Færdselsloven.

Jeg har dog ikke selv læst dem. I hvert fald ikke for nylig.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
93313: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Betyder det egentlig noget at ligge bag ved en lastbil (03-02-2010 09:34:44) (svar på 93310)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Dengang jeg tog kørekort, blev man faktisk undervist i hvor lang standselængden er ved forskellige hastigheder. Husk i øvrigt at standselængde består af to ting: Reaktionstid og bremseafstand.
Generelt siger man at minimumafstand på motorvej er den strækining som man bevæger sig på to sekunder.
Man bevæger sig 25 meter i sekundet ved 90 KM/T.

Så er det jo spørgsmålet, hvor stor besparelse der er ved at ligge (mindst) 50 meter bag en lastvogn. Jeg vil ikke afvise at der er lidt effekt.

MVH Jakob E S