95071:
sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 16:28:11) (svar på
95069)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 62.242.2.194)
Uha uha Peter,
du er inde på et u-udtømmeligt emne. Har selv kæmpet med vag styring og rystelser i min RRC 1990. Både de "kraft-relaterede" som dine lyder som, og de styretøjsrelaterede som følsomhed overfor huller i vejen, dæksler o.lign.
Har i den forbindelse skiftet: Hele forreste kardanaksel(ingen ændring), bøsninger i radiusarme for og bag (det hjalp ret meget), bøsninger i panhardstang, styredæmper, støddæmpere for og bag (ingen effekt), pitman arm (en hård nød...med nada effekt), tracking arm, styrekugler (alle)(måske lille effekt), stillet sporing, stillet swivel load(lille effekt), strammet hjullejer.
Alle teknikaliteter, der kan give rystelser.
Og stadig har jeg: Rystelser i styretøj ved kørsel op ad bakke (høj kraftoverføring) - samt en vis følsomhed overfor huller i vejen (det er dog blevet bedre).
Men stadig synes jeg ikke styringen er stabil nok - vi taler trods alt om en bil, der kostede 570.000,- i 1990 hvor den er reg. første gang. Så skal man altså ikke sidde og styre kontra på Roskildevejen, a la Clarke Gable i en 40´er film...
Jeg mistænker nu mine cv-joints ved forhjulene, da jeg godt kan forestille mig at et kardanled kan "gnave" ved belastning - og et hul i vejen vil vel også netop belaste det cv-led i den side (uvilje mod at dreje rundt).
Jeg har også haft mistanke til mine motorophæng, der ser lidt møre ud, kan dog ikke se hvordan det skal få forenden til at være så rystefølsom. Desuden har jeg købt nye kryds til min bagkardan, da de ikke er friske at se på - kan dog ikke mærke slør. Vi må se om det giver noget.
Det blev en længere smøre - og nettet er fuld af forum-indlæg hvor folk giver udtryk for deres ryste-problemer - ofte afslutter disse desværre blindt, uden nogen løsning (som de vil fortælle om, ihvertfald).
Medfølende RRC hilsen
Bo Helsted
- der trods alt stadig er glad for sit køretøj.