95242:
Koblings problem, hjælp søges (09-03-2010 03:41:28)
John Jonasen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 189.104.167.217)
Hej LR Venner,
Jeg har et ofte periodisk problem med min kobling / Koblings pedal. Pedalen er begyndt på at blive i bund, med ingen frem drift til følge, det kan også ske at pedalen kun halvt kommer tilbage dog nok til at være i greb. Hvis pedal bliver i bund kan jeg dog få en tå inden under pedalen og så trække den tilbage, der skal i øvrigt kanske lidt til før end pedalen selv svipper tilbage så jeg atter kan køre.
Jeg har søgt på diverse forums vedr. dette problem, og de fleste nævner hoved koblings cylender som fejl kilde, men de nævner også ting som rester af koblings væske i fod brønd, og det har jeg ikke.
Der mangler heller ikke koblings væske,
ej heller rust i kobling-pedalens vippe/fjeder mekanisme, altså alt ser perfekt ud,
jeg har også haft det lille låg taget af, så jeg kunne se om koblings pedalen havde fat i selve stemplet til hoved koblings cylinderen (i ved den med de 2 gange 2 møtrikker) og alt ser perfekt ud.
Bilen er en LH, Defender 90, 2003, 300TDI med R380, med 70.000 på klokken.
Min egen vurdering går på, at det kan da ikke være selve koblings pladen, med så få Km., og dette fejl billed. Tilbage er der så Hoved eller Slave cylinder, samt rør forbindelsen mellem disse. Men jeg har jo ingen væske spild. Og jeg har kontrolleret alle forbindelser mellem hoved og slave, den er forøvrigt udført med bremse rør lign.
Altså ingen slanger der kunne være defekte.
Tilbage er der kun Hoved eller Slave cylinder.
Men inden jeg går ud og køber nye hoved eller slave cylindere, ville jeg da gerne høre jeres erfaringer om dette, jeg syntes også det er ret tideligt. (i de fleste tilfælled taler folk om biler der er mere end 10 år gamle og mange Km).
Hvis jeg skal skifte hoved cylinder, er det så praktisk muligt for en perlegrus mek. som mig, der er jo meget lidt plads hvor den sidder, først og fremmest på grund af bremse forstærkeren og dennes rør forbindelse, og så skærmen. Kan den tages ud uden at skulle splitte hele bilen ad, jeg vil da ikke være glad hvis også skærmen skal tages af.
Det var en lang smøre...undskyld.
Håber I kan give mig nogle tips.
Med Venlig Land Rover hilsen
John (Brazil)