tilbage

Land Rover Forum  

Index
9735: Pulverslukker (24-06-2003 14:40:07)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.14.97)
Til gavn for andre disse oplysninger om ildslukkere og service:
Jeg købte i marts en 2kg pulverslukker hos Midtjydsk Reservedelslager. Det står trykt på den at den skal have et serviceeftersyn hvert år (og trykprøvning hvert femte). Ifølge Midtjydsk gælder pligten til prøvning kun for erhvervsbrug, men selv om jeg er privat vil jeg jo gerne vide at den fungerer, når jeg engang får brug for den. Midtjydsk foreslog at jeg skulle komme med den, så ville de sende den ind til importøren. Men så skulle jeg køre fra Århus til Viborg, vente på den kom tilbage, og igen køre til Viborg for at hente den. Lidt besværligt for en slukker til 375,-. Mit Falck-abonnement var ikke til megen nytte: Falck servicerer i princippet kun deres egne slukkere (godt 200,- om året for leje), men jeg kunne muligvis få min egen efterset for et-eller-andet beløb. Jeg ringede til importøren, som oplyste at der findes Midtjysk Brandteknik i Silkeborg (86811344) som kan udføre en test, når de engang alligevel er i mit område for at efterse andre slukkere for ca. 60,- plus moms. Men man foreslog at jeg kunne gøre det selv: Dunk den 2-3 gange i gulvet, vend den derefter straks på hovedet og hold den op til øret. Så skal man kunne høre pulveret 'falde igennem' trykket. Kan man det, og står manometeret også i det grønne felt, så er slukkeren i orden. Det anbefales, for en bilmonteret slukker, at udføre den lille test 2-4 gange årligt. Så er der bare trykprøvningen hvert femte år tilbage, men den tid, den sorg.
Michael
Index
9738: sv: Pulverslukker (24-06-2003 16:43:30) (svar på 9735)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Ganske rigtigt.
Netop sådan gøres det.
Der var engang hvor jeg virkelig troede jeg var smart på en auktion, for der købte jeg en 6kg pulverslukker til 10kr. Godtnok var trykket gået af den, men det anså jeg ikke for at være et større problem, da jeg selv var vandt til at efterfylde og servicere brandslukkere ombord på de skibe jeg sejlede med og det er nemmere end at klø sig et vist sted. Så jeg tog op til Falk med den i den tro at det klarede de med det vuns og lidt håndører. Men jeg blev endnu klogere -!!!!! - og fik at vide at de normalt ikke servicerede andre slukkere end deres egne - men de tilbød at gøre det for 1000kr (hvis man altså kan kalde det et tilbud -hmmmm) - så ud til højre med den og mere blev det ikke til.
Nu har jeg imidlertid et Falkabonnement med en slukker inkluderet i prisen - og den kan jeg få serviceret når den trænger uden problemer.
LR sIII hilsener Stefan - Skanderborg