tilbage

Land Rover Forum  

Index
97540: Overfølsom ABS (03-05-2010 22:29:13)
Jakob Brodersen #8399, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.115.51)
Jeg har et problem med ABSen på min RRC. Den er blevet hysterisk.
Så snart jeg rører ved bremsepedalen, slår ABSen til og forhindrer bilen i at bremse. Hvis jeg er helt oppe at stå på pedalen, drejer bilen kraftigt mod venstre.
Jeg har skiftet ABS-pumpen og udluftet systemet grundigt, så det burde være udelukket som fejlkilde. Når jeg slår ABSen fra, bremser bilen fint (men uden ABS forstås).
Er der nogen af de ærede og erfarne klubmedlemmer, der har oplevet noget lignende eller som tør komme med et bud på, hvor fejlen skal findes?
Det skal siges, at ABS-lampen i instrumentbordet ikke tænder, når ABSen slår "forkert" til. Og der er ikke noget galt med lampen. Den tænder og slukker som den skal.

MVH
Jakob Brodersen
#8399
Index
97552: sv: Overfølsom ABS (04-05-2010 09:49:34) (svar på 97540)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Hej Jakob

Har erfaring på biler af andet fabrikat, og der er de nævnte symptomer som regel en ABS-føler ved et af hjulene der ikke giver korrekt impuls. De virker stadig delvis, så elektronikken opfatter dem ikke endnu som værende uden for tolerance, hvorfor ABS-lampen ikke tænder, men systemet opfører sig som du beskriver. Du kan prøve at måle ohm på dem og se om der er en der er atypisk fra de andre. Jeg ved ikke hvad intervallet er på din bil, der er måske andre der kan hjælpe.

Mvh Jan Due
Index
97567: sv: Overfølsom ABS (04-05-2010 17:37:06) (svar på 97540)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jakob,
den originale vejledning for ABS systemet ligger her:
http://www.muddyoval.com/articles/manuals/rrm_brakes.pdf

Bemærk, at der først kommer en masse om "ikke-abs", så kommer afsnittet med Wabco-systemet (eller Clayton-Dewandre, som der står i gamle vejledninger).

Der står også en del om systemet i Haynesbogen.

Første fejlsøgnings-option er nok at fejludlæse via abs-systemets blink-kode (står beskrevet i linkede vejledning).

Hvis du skal afprøve sensorer skal du nok ha´ et oscilloskop, eller ihvertfald et følsomt (analogt) voltmeter, for at kunne se om følerne sender de rigtige impulser afsted.
Typisk fejl er at sensorerne er hoppet lidt op af de bøsninger, der holder dem på plads ved bremseskiverne.

Jeg har nogle ekstra stumper liggende, en Wabco abs-ECU, ventilblok m.m. hvis du får brug for det, bor bare lidt langt væk (Rødovre).

RRC hilsen
Bo Helsted

Index
97568: sv: sv: Overfølsom ABS (04-05-2010 18:45:23) (svar på 97567)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.105.234)
logisk set må det være højre forhjul den er tosset ved, når den drejer til venstre med hård fod, slår den højre fra. har du tjekket tandkransen som føleren måler på ? har oplevet på anden bil at en knækket tandkrans slog abs til alt for tidligt.
Index
97611: sv: sv: sv: Overfølsom ABS (05-05-2010 20:16:59) (svar på 97568)
Jakob Brodersen #8399, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.115.51)
Mange tak for de særdeles kvalificerede kommentarer. Det er altså en fantastisk klub det her!
Jeg skriver en opdatering på tråden, når jeg er kommet ud på den anden side af bremsesystemet.

mvh
Jakob