sv: gear olie s 3 (16-10-2010 18:14:44)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Jeg havde selv de samme overvejelser i sin tid, da jeg ret hurtigt :-) skulle til at fylde olie på...
Efter at have undersøgt sagen omkring kategoriseringen af olie, fandt jeg ud af at gl4 er en udgået standart overtaget af gl5. For at måtte kalde olien gl5 skal den mindst overholde gl4 specs.
Den største forskel på gl4 og gl5 er additiver i olien og ikke noget med holdbarhed eller smøreevne.
Jeg har selv kørt med div. 80-90 olier i. Men da min LR er ret utæt betyder det ugentligt olietjek med den tykkelse olie... Derfor er jeg begyndt at hælde 90-140 Fina olie på til traktorer. Det virker rigtigt godt og selv ved hårde træk på motorvejen bruger den ikke nævneværdigt mere olie fra gear mm. Det skyldes naturligvis at det er en multigrade olie og (som alle sikkert ved, men jeg siger det alligevel) at olien bevare sin tykkelse, i dette tilfælde 90 ved temperaturer hvor der normalt skulle en 140 olie til, for at have samme tykkelse som en 90 olie.
Jeg har nu kørt ca. 15k km. med denne olie uden problemer.
En advarsel! Man kan se nogen opfordre til at presse en af de der fedtposer til defender(?) i forhjulsklokkerne hvis den har tendens til at savle olie ud ved forseglingen der. Det skal man være meget forsigtig med, da dette fedt ikke trækker ud til forhjulslejerne og de derfor kan gå til før tid. Hvis man vil lave det nummer, bør man som minimum skille forhjulslejet ad og pakke de med alm. lejefedt først.
Disclaimer: Jeg er ikke ekspert, det tilrådes at søge oplysningerne selv og foretage en kvalificeret afgørelse.
Man kan evt. søge lidt på de forskellige standarter osv. uafhængigt af olieselskaber og amatører.
Der eksistere utroligt mange almuehistorier i omløb og folk putter gladeligt alt fra Swedol til bananskræller i gearkassen hvis deres nabo siger at det virker.