Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Brug af bjærningsgrej (28-11-2010 20:50:15)
Steen Larsen #0411, reg. øsj
Brug af bjergningsgrej.

Hej derude i sneen. I denne skønne vintertid er det vigtigt at anvende det rigtige grej til bjergning. Vi har lige for nylig set et forslag til bjergningsudstyr, som bestemt ikke er egnet til Land-Rover brug. Brug mindst en løftestrop, der er godkendt til at løfte 2 tons med en sikkerhedsfaktor på mindst 7 (d.v.s. at det går i stykker ved 14 tons.). Brug sjækler hvor SWL eller WLL er istemplet mindst 2 tons (sikkerhedsfaktor 5 – 6).
Alt andet er for farligt. Det er også vigtigt at forankringspunkterne har en kvalitet, der svarer til den opgave, de skal bruges til. Her tænker jeg ikke bare på den Land-Rover, der skal trække haveristen op, men også der, hvor man fastgør bjærgnings stroppen. Det er ikke alle ”borgergryder” der er beregnet til at blive trukket med de helt store kræfter. Ofte sidder der kun et trækøje i den ene side, så man risikerer at række haveristen skæv.

Der har også været en artikel om samkøb af kinetisk energitov. Det er en rigtig god ide, hvis man får en god instruktion med. Brugt af de forkerte hænder, er det et meget farligt redskab. Her er det specielt vigtigt at forankringspunkterne er i orden. Derfor besluttede vi også i redaktionsudvalget af 5. udgaven af ”Terrænkørsel og Bjærgning” at slette afsnittet om kinetisk energi reb. Vi mente ikke at det var nødvendigt at anvende kinetisk energi tov i Dansk Land-Rover Klub.

Det er omtalt i 4. udgaven på side 25 som kan downloades på hjemmesiden under Oasen. Det kan i øvrigt anbefales at læse hæftet.

Dette imput er kun ment som en venlig vejledning og ikke som en løftet pegefinger. Det er et lille supplement til de tidligere imput om bjærgningsudstyr og ansvar.
God og sikker fornøjelse derude.

Med venlig hilsen
Steen Larsen 0411
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bakgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.