sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Testkørsel med 110" V8 3500 med Hho generator (13-03-2011 11:26:23)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej Michael
Det er helt rigtigt og grunden til at jeg har valgt dette tal er at det er sådan et middel gennemsnit i den lave ende.
Hvis du tager en diesel uden turbo med forkammer, vil den endda have en lavere virkningsgrad.
Sætter du commonrail indsprøjtning på, øges virkningsgraden til over 35%. Smækker du en turbo på udstødningen, så vi har en TDi motor og vi når op på imponerende 45%!
Man kan så trumfe og tilføje en blowdown turbine inden turboen og nu hedder det en Turbocompund motor. De kan komme op på de tal du nævner og højere i skibsmotorer, hvor man har pladsen til at lave det perfekt.
I skibe sætter man endda en varmeveksler på udstødningsrøret for at hive den sidste varme ud af brændslet og driver en dampturbine med den.
Den teoretiske bedste virkningsgrad (har jeg læst et sted...) er 75% for en diesel. Så vi er slet ikke færdige med at perfektionere dieselmotoren endnu :-)
Jeg har tit hørt at de gamle 2,25 diesel'er i LR ikke kan tåle en turbo. Men jeg gad vide hvor meget længere man kan få dem til at køre på literen, hvis man sætter en på alligevel og bare lige giver dem en lille smule boost?
Findes der mon en tabel der sammenholder effektivitet med ladetryk?
Hilsen
Jens