sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 20:13:55)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj
Hej Rasmus, mange fejl viser sig ikke som en "fejl"i bilens egendiagnose. Eks. luftmassemåleren. Den slår sjældent ud som en fejl, selvomm den er defekt. Du skal aflæse værdierne den giver computeren. Når motor er slukket og bil står med tænding skal værdien være ca. 4, i tomgang ca. 40, og ved gasstød skal den stgige til over 300. De fleste luftmassemålere der "dør" på en TD5 viser bare 4 hele tiden.
Ledningsnettet i topstykket er en bestseller på en TD5. Du kan ikke se fejlen med det blotte øje, men som du beskriver fejlen kan det sagtens være det. Det ledningsnet er en sliddel, som ofte skiftes ved service, så hvis det ikke har været skiftet længe, så sæt et nyt på. De er ikke så dyre hos eks. Paddock.Et defekt brændstoffilter kan også give de mærkeligste problemer, og periodiske udsættere. Samme procedure som ledningsnet, det er en sliddel, skift det hvis det ikke har været skiftet længe.
ECU på TD5 er ikke nogen særlig stabil enhed. Det kan sagtens være den der har fejl, men der skal du på værksted for at få den skiftet.
For at teste brændstoftryk, brændstofmængde, dyser og turbotryk skal du have det rette måleudstyr. At skifte efter fornemmelsen, kan blive dyrt.