sv: Gule plader kontra Miljø (16-08-2011 16:00:00)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Jakob er inde på noget. Bilbeskatning er en lovsamling, der er stykket sammen gennem et 3/4 århundrede eller mere.
Som udgangspunkt er eller var en bil en luksus-ting der kunne brandskattes, dels fordi den belastede infrastrukturen og dels belastede nationens handelsbalance(Forholdet mellem import og eksport)osv. Samtidig ville man gerne støtte erhvervslivet især mindre håndværkere og handlende, så derfor blev biler der helt åbenlyst var indrettet til varekørsel fritaget. Så var det at man synes det var urimeligt at bageren eller den lille muremester ikke kunne tage familien med i firma-bilen, og så kom "papegøje-pladerne" Altså en mellemting mellem de afgiftfrie gule og de afgiftplagede sorte. Denne problemstilling har så fortsat lige op til idag. Og jo flere regler jo flere krumspring at omgå dem på og så igen nye regler der ender med at blive for åndsvage. Som dem der fik Porsche 924 eller Chewy Camaro indreg. på gule plader, fordi de teknisk set havde et varerum bag forsædderne. Det medførte så en regel om at varerummet skulle være mindst halvdelen af bilens længe, hvorved nogen kassevogne skulle have flyttet bagvægen så meget at det gik ud over benpladsen, så man rykkede vægen tilbage igen efter syn, og så kunne toldere så rende rundt til razzier med målebånd, hvilket bliv til grin i medierne og så lavede man reglerne om igen igen osv.
Nu nævner du miljøet, det har i denne forbindelse intet med sagen at gøre. Det handler om en vigtig indtægt til staten samtidig med at staten gerne vil støtte erhvervslivet. Det letteste ville nok være at afskaffe muligheden for privatkørsel i gul-pladebiler, men det rammer nok for mange. Jeg vil i hvert fald gerne se den regering der får det indført.
Mvh Niels