sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt af hvert ang. Range Rover 3,9 fra 1991 (13-11-2011 19:27:59)
Bo Helsted
Jo, det var vistnok 1986-89. Jeg har en sen 1990´er og kan kende dine problemer. Der sidder en 1,4 W pære uden sokkel i hver kontakt, der tænder ved aktivering. Autobremsen i Rødovre havde dem, da jeg skiftede dem. De fås i klare, grønne eller gule (sørg for at få de rigtige, min har grønligt lys). Det er en lille detalje, men det ser jo godt ud, med de lys.
Der er også lys i uret, pæren er nok også gået der. 2W bajonetpære.
Ventilationslugerne ("louvres" på engelsk), kan kun give kold eller A/C luft. Selvom man vipper regulatorarmen på varmepanelet (den arm, der sidder i venstre side) til 0, føles det temmelig koldt om vinteren. De kan pilles forsigtigt ud, og man kan lægge en klud bag om vinteren (patetisk, men har reddet mig fra forkølelse sidste vinter). Alternativt kan man knibe balderne sammen, tænke på fædrelandet og nynne God save the Queen, det er nok the english way...fjerner dog ikke brokket fra medpassageren. Der kommer også meget træk ind via hullerne i torpedoen (plade mellem motorrum og kabinen). Rusthuller gør det ikke bedre, men også alle slange- og ledningsgennemføringer kan med fordel få en klat sort silicone. Der sidder også nogle gummipropper, som kan være faldet ud.
For- og bagrude demist er også lidt specielt. Bagruden er alm. tænd/sluk, men forruden bruger temmelig meget strøm (sikret med 2 x 25A), og derfor er den tilsluttet via et Voltage Sensing Relay. Spændingen på batteriet skal altså være "helt oppe", før den tænder. Hos mig betyder det, at motoren skal have kørt et minuts tid. Det er et "ringetryk", der tænder ved første tryk, og slukker ved næste. Der er også en timerfunktion i relæet, så det selv slukker efter ca. 10 minutter.
Lyset i bagagerummet bør tænde og slukke med kabinelyset. Det er en 10 W pinolpære (festoon på engelsk). Pas på når du skifter den, lygte"glasset" af klar plast er meget sprødt, og tapperne knække nemt at (bajonet-princip). Lygteglasene kan købes hos Paddock, men er temmelig dyre. Der er også en kontakt ved baglugen, så lyset tænder når lugen åbnes. Hvis lugen er rusten, eller hængslerne slidt, kan kontaktpalen ikke nå rigtigt, og lyset tænder når man kører over bump på vejen. Jeg fjernede tilslutningen til denne kontakt.
Tillykke med din skønne bil.
Mange hilsner
Bo Helsted.
, t (