Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Bøje bladfjedre (20-11-2011 22:28:10)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Det er helt afhængigt af hvilke fjedre vi taler om.
Er det moderne parabolske fjedre, så ville jeg holde mig fra det, da de kan være lavet af højlegeret stål der ikke er så nemt at hærde.
Er det den "gammeldags" type, kan man bedre eksperimentere.
Når fjedrene laves, så varmes fjederstålet op i en ovn og lægges over en skabelon hvor de foldes ned over og køles fra gul/hvidglødende til kirsebær. Herefter tages de ud af skabelonen og smides i et kar med vand. Ganske enkelt.
Kunsten er i produktionen kun lige at køle dem tilstrækkeligt til at de kan flyttes fra skabelonen til hærdningen.

Hvis du vil gøre fabrikken kunsten efter, skal du altså lave en U-formet opretstående skabelon med styretappe i der passer til fjederen, så den kan lægge udvendigt på denne.
Da stålet er vandhærdende, er der ikke noget i vejen for at hærde fjederen direkte på skabelonen med vand, eller endnu bedre lave skabelonen så hele baduljen kan dumpes i et kar.
Fjederen kan du varme over et trug med trækul der blæses i, i hele længden af fjederen, så den opvarmes til gult glødende overalt. Når den er varm kan du nemt folde den på skabelonen og fiksere den med et par svejseklemmer i hver ende. Så venter du til den er nede i temperatur, nær rødglødende og dumper den i vandet.
Processen gentages med alle lagene i passende skabeloner, da hvert fjederlag har forskellig krumning.

Du kan se et par gutter gøre det her: http://www.youtube.com/watch?v=pO_tEcdgGtg&feature=results_video&playnext=1&list=PL3AF3DF963B34DACF

Jeg har selv smedet en forfjeder fra en gammel serievogn om til 3-lags hestevognsfjedre og det fungere glimrende.

Hilsen
Jens
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "krumtap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.