sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af Defender - sikkerhedsaspektet (07-12-2011 20:35:27)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn
Jo da, Paul, jeg kender godt komparationerne:
stærk - stærkere - stærkest
løgn - forbandet løgn - statistik(!)
men det er vel sådan, at vi i de fleste tildragelser i livet handler ud fra sandsynligheden for, hvorvidt noget sker/ikke sker; for nu at blive i vores verden, så har du jo fortalt, hvad du slæber med af grej og stumper i din 110'er; det er vel ud fra et gæt på, hvad der er mest sandsynligt, at du kommer ud for? - altså, hvad skal du slæbe med: vandpumpe, topstykke, spændebånd, kølerslanger, bremsehovedcylinder? - fortsæt selv... En af mine pointer er, at en frontalkollision med en hastighed af 65 km/t (40 mph)ikke er så forfærdelig sandsynlig i vore køretøjer (det svarer immervæk til at brage ind i en mur med 130 km/t); og grin nu bare højlydt, men den passive sikkerhed i form af overblik (head and shoulders above the rest), fart afpasset efter forholdene (bl.a, fordi vi jo ikke kan/vil køre så hurtigt), en kører, der kender sin bil bedre end de fleste, ofte tager det skarpe af de farlige situationer. Selvfølgelig er der ting, man vanskeligt kan tage højde for (skvadderhovederne, der har besluttet at tage deres eget liv ved at køre ind et modgående køretøj, fulderten, der kommer fra en sidevej og brager lige ind i en), men hvor stor er sandsynligheden for, at man kommer ud for det? Jeg er aldeles ikke overbevist om, at en crashtest, som dem vi har været vidne til på Youtube (og bl.a. i NCAP!)er en realistisk sandsynlighed, det er muligt, ja, men dog ikke særligt sandsynligt. Hvis det var DET, vi frygtede, skulle vi nok droppe at køre i bil i det hele taget!
Venlig hilsen
Jørgen Lundrup