sv: sv: sv: sv: sv: Motor skift og afgifter (27-12-2011 21:45:28)
Tove Andersen #6546, reg. fyn
Hej Jens
Jeg mener desværre at vide at vi er bundet af vores typegodkendelser mht. motoreffekten. De 20% effektforøgelse har kun at gøre med afgiftberegtigelsen.
Så når din 88ér er godkendt til maks 52 KW vil du ikke kunne gå højere uden også at opgradere resten af køretøjet til en nyere model, hvis findes. Det har at gøre med bedre bremser, styreegenskaber, chassiets vridningsstabilitet, dit og dat og meget mere.
Dog kender jeg en der har opbygget en 88ér med en V8ér og fået den synet og godkendt som konstruktiv ændring.
Hvad der er ændret ved jeg descærre ikke, men det kan jeg da undersøge.
MHT. dit retoriske spørgsmål tror jeg du er lidt for langt ude på landet, Hvis du har fået godkendt 20%, kan du ikke yderligere øge med 20% for så har du jo øget med mere end 20% fra den originale motor.!!!! dog kan du godt gøre dette og få det synet, hvis du holder dig inden for typegodkendelsens maks og så er vi jo tilbage ved start.
"min" synsmand var MEGET grundig og hjælpsom, hvilket jeg mener er rigtig fint, får han skal jo egentlig beskytte os mod at dumme os alt for meget. Her tænker jeg på en eventuel uheldssitiuation hvor dit forsikringsselvskab kunne finde på og sige : bare ærgeligt du men den miliongæld må du selv redde dig ud af, da du ikke har fået synet og godkendt din bil. AV min arm for en øv-bøv.
Jeg synes du skal henvende dig i din lokale synshal og få dig en samtale om hvordan det måske kan lade sig gøre.
mvh Leif