sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 22:08:24)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj
Hej Nikolai,
Du ender jo med at blive autodidakt autoelektriker:-)
Ladelampen fungerer på den måde at der på den ene side af pæren ligger plus fra tænding (kl 15 ) og på den anden side af pæren er lade indikator/signal ledningen fra generatoren forbundet, sidstnævnte giver stel når generatoren ikke lader og plus når den lader.
Ladelampen lyser altså som resultat af spændingsforskellen over pæren og pæren lyser således svagt, fordi spændingen fra generatoren ikke er den samme som fra tændingslåsen.
Start med at måle med multimeter på begge sider af ladelampen (med motoren startet).
Er spændingen lavest på tændingssiden (hvilket er mest sansynligt), har du et spændingsfald et eller andet sted mellem generatorens plus stik (der hvor det tykke kabel fra batteriet sidder monteret) og din tændingslås, og så er det ellers bare med at begynde at kontrollere bagud for dårlige forbindelser, ved at kontrol måle spændingen med multimeteret.
Multimeter koster fra 79,-, i Harald Nyborg eller Silvan.
Lige et sidste spørgsmål, du skulle i kampens hede ikke være kommet til at bytte rundt på nogle ledninger, således at spændingsregulatoren (hvis der sidder sådan en i til bl.a. tankmåler), sidder mellem plus/tænding og din ladelampe? I så fald er det forklaringen.
God fornøjelse og skriv/ring hvis det er for nørklet forklaret.
Torbjørn