sv: sv: sv: sv: sv: Land rovere og Synsmænd...!! (15-12-2003 22:02:12)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj
her er pdf filen det aktuelle emne står på side 28
AFSNIT 5 VEJLEDNING for STATENS BILINSPEKTION
5.03 BREMSER
Side 6 Præstationer
a) med kolde bremser, b) uden at den tilladte aktiveringskraft overskrides, samt Før 01.05.77: Der gælder det under pkt. 5.03.001 (1) e) anførte. c) ved alle belastningsforhold mellem egenvægt og tilladt totalvægt. 5.03.020 BIL Ved syn af bil med 4-hjulstræk afprøves bremserne på bremseprøvestand ef-ter følgende retningslinier: - Hvis 4-hjulstrækket på simpel måde kan slås fra, slås det fra, og bremse-prøve foretages på normal måde på bremseprøvestanden. - Hvis 4-hjulstrækket ikke på simpel måde kan slås fra, foretages ingen af-prøvning på bremseprøvestanden, men bremsesystemet efterses visuelt på normal måde, og bremserne afprøves under kørsel på vej. På ældre standardtypegodkendelser for bil er anført bremsekræfterne for de enkelte hjul målt på bremseprøvestand. Afvigelser fra de på godkendelsen anførte bremsekræfter kan tillades ved syn, når følgende krav er opfyldt: - Forholdet mellem de målte bremsekræfter på for- og baghjul skal nogen-lunde svare til forholdet mellem de på godkendelsen anførte bremsekræf-ter for for- og baghjul. - Pedalkraften (uden forstærkning) for de målte bremseværdier må ikke af-vige mere end 10 daN fra det i godkendelsen anførte pedaltryk for tilsva-rende bremsekræfter på for- og baghjul. For ikke-typegodkendelsespligtig bil kan ændringer/afvigelser herudover kun tillades, såfremt der fremlægges dokumentation for bremsekraftfordeling og præstationsevne. (1) To-kreds driftsbremse skal, hvis der opstår en fejl i driftsbremsens transmission, kunne give bilen en deceleration på mindst 30% af den for driftsbremsen krævede deceleration ved tilladt totalvægt. (2) Driftsbremsens bremsekræfter skal være fordelt således på køretø-jets aksler, at der for et givet decelerationstal (d0) ikke på nogen ak-sel udnyttes større friktionskoefficient (µ) end bestemt ved: