sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Accuspark tænding med 24V? (06-07-2012 23:19:06)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Jeg kan godt forstå hvis du har været i tvivl om det skulle være MS eller noget andet. MS kan virke meget uoverskueligt og lidt ufærdigt. Det er det egentligt slet ikke, men der er så mange muligheder for at tilpasse og påvirke det endelige resultat at man nemt drukner i detaljerne.
Der er en meget detaljeret manual der beskriver det hele til mindste lodning overalt og det hjælper nok ikke med til at "sælge" systemet, hvis man egentligt bare vil have noget at skrue i der virker lige ud af kassen.
Det er her jeg har haft overordentligt meget glæde af den nævnte bog. Den beskriver et EFI-system helt fra grundideen til hvilke komponenter man skal vælge og hvorfor til ens projekt.
Der står ikke så meget om f.eks. hvorfor det er smart at tage en lavohms injektor eller en højohms injektor til ens motor og det mål man har med den i MS-manualen. Alt dette bliver klart ved at læse bogen der hjælper en med at træffe informative valg. Bogen dækker EFI-systemer helt generalt og kan bruges i alle sammenhænge.
Det der er det gode ved den er at det hele vejen igennem er MS der bliver brugt til næsten alle eksempler, da MS "kan det hele" fra plæneklippere til V12. Men Piggy back systemer beskrives også, så selvom man "kun" har en af disse sat i ved siden af sit originale system, kan man også få noget ud af bogen.
Noget af det jeg ikke fra start var klar over, var f.eks. at man egentligt ikke kan hente så meget effekt ud af at sætte EFI på, i sig selv, men at man henter hovedparten af effekten i at ændre tændingskarakteristikken efter at ens EFI fungere optimalt.
En anden ting er at effekt og økonomi faktisk følges ad når man sætter EFI i sin bil. Man får både mere effekt og bedre økonomi med et optimeret system. MS lader f.eks. en justere motoren til at køre ret magert når man holder en lav belastning på lige landevej, men giver motoren "noget at lave af" hvis man køre op ad bakke eller accelerer kraftigt.
Jeg syntes at det er enormt spændende at rode med nu. I de par biler jeg har haft med EFI tidligere, har det været en evig irritation at man ikke bare kunne skille det ad og lægge i blød i petroleum for at rense delene og få det til at fungere igen...
Sandheden er at med lidt forståelse af EFI, så er det faktisk nemmere at fejlfinde og reparere end karburatorer. Et færdigt EFI-system er også langt hen ad vejen billigere at skifte dele i når man selv kan gøre det selv.
Hilsen
Jens