Hej Lars,
jeg synes desværre også det lyder som problemer med toppakning eller motor. Når den taber så meget vand er der jo et eller andet noget galt.
Jeg havde selv de samme symptomer på min RRC 3.9. Et vist forbrug af kølervædske, overtryk i systemet (topslangen blev stenhård). Men ingen dårlig motorgang, mayonaise i olielåget eller hvid røg, det behøver altså ikke at blive synligt.
Det viste sig at begge toppakninger var gået. Løsning var planing af topstykker (ca. 1800,-) nye pakninger. Ved samme lejlighed fik jeg så skiftet knastaksel, hydrauliske løftere og tandhjul/kæde. Dele for godt 1200,- fra England. Det skal siges at udover at vandforbruget blev klaret, fik jeg en meget stærkere motor. Den blev faktisk også mere støjsvag. Og - du ved jo, groft sagt, ikke hvordan den skal føles - som ny.
4.6 motoren har desværre en kedelig statistik med revnede toppe og cylinderforinger, der rykker sig op. Rover 3.5 motoren var meget stabil, men da anmelderne efter mange års uændret produktion, begyndte at skrive at Range Roveren var ligeså langsom i optrækket som ærkebiskoppen af Canterbury, måtte noget gøres. 3.5 blev boret op til 3.9 liter. Da P38 blev introduceret blev den yderligere boret op til 4.6 liter. Samme blok! Der blev altså mindre og mindre gods mellem hullerne. I England har mange fået monteret "top-hat liners" der forhindrer at støbejerns foringerne kan forskyde sig.
Du kan læse meget mere om dette på det engelske forum
www.lr4x4.com og det amerikanske
www.rangerovers.net.
Nu skal man ikke male fanden på væggen, så selvfølgelig kan der være andre fejlmuligheder, såsom utætte slanger, køler eller måske varmeapparatet (heater-matrix) inde i kabinen. Kig efter blå aflejringer i motorrummet. Se og føl, om der er vådt under måtterne ved varmeapparatet.
Men hvis det er motoren/toppakninger, der er problemet, synes jeg ikke at sælger har været ærlig. Du har rettigheder, også i en privat handel. Og et så stort vandtab opstår ikke fra den ene uge til den anden...
Hilsen Bo
RRC V8 1990