Mange tak for jeres indlæg og emails. Det er rigtig informativt. Især har vi fået at vide at færgen ikke er noget problem med at nogen andre evt. tager bilen derop.
F vejene er vi også glade for at høre om, da de jo ser ud til at være de rigtig sjove at køre på. Så har i mere information om spændende veje og gode steder at se, er du meget velkommen til at skrive om det.
Ang. Mary, så er hun bl.a. beskrevet her
http://www.dennisbager.dk/Mary/bil.htm Og som i kan læse, så har jeg kørt en del i 109'ere og er nærmest født og opvokset i sådanne køretøjer. Min far var i øvrigt med til opstarten af klubben på fyn og jeg har bl.a. taget det grønne terænkort i tidernes morgen.
Mary har stort set samme terængående egenskaber som en LR, bl.a. reduktionsgear. Bortset fra at ”påkørselsvinklen” er rigtig dårlig pg.a. at snuden hænger langt frem og tilsvarende bagved. Hun er meget mere behagelig da hun har 4 uafhængige affjedrede hjul og ingen stive aksler. Hun har permanent 4wd med en viskosekobling og differentialespær både foran og bagpå. Hendes frihøjde er faktisk bedre end en defender når man ser hende forfra, da hun ikke har noget differentiale hængende ned. Hun er med indbygget snorkel og kan derfor godt klare vand til ca. navlen. Men vi bryder os ikke så meget om at køre i dybere vand end ca. 55-60cm, som er gulvhøjden. Sidst vi kørte i dybere vand var i Australien, ca. 70-75cm og det var helt brunt vand og hjemsted for op til 6m lange krokodiller. Og da denne krydsning var ret lang, så kom der en del vand ind. Hendes forlygter sidder 100 cm over jorden (på det billede på linket fik vi ikke vand ind).
Vi kører for tiden på 215/75R15 General Grapper AT2.
Hun har indbygget ekstra reservetank på 80L, så samlet har hun en tankkapacitet på ca. 120-140L, hvilket er nok til ca. 1.000km offroad.
Endnu engang rigtig mange tak for jeres indput og i er velkomne til at komme med flere.
Med venlig hilsen
Dennis Bager