90" el problemer (25-02-2013 14:59:22)
Christian Andersen
Hej forum
90" fra 84. Originalt 2,5 N/A nu 200TDI.
Jeg har en 90" med nogle elproblemer jeg simpelthen ikke kan lure.
Jeg har siddet og nørdet el-diagrammer som en venlig person lagde op til mig her på forummet, men jeg kan ikke lure den her.
Her er hvad der er sket: Mit forlys virkede ikke lige pludselig. Kunne ikke finde et relæ eller noget andet, så den hurtige rep. bestod i at klippe ledningen fra kontakten og så trække den ud til et nyt arbejdsrelæ ude foran. Fiks og færdigt. Det virkede.
Nu her i fredags fandt jeg så ud af hvorfor man ikke gør den slags. Den har jo ikke langt lys mere! nu skal jeg sidde med kontakten og holde den manuelt tilbage før der er langt lys. Den med at vippe den frem virker ikke. Går ud fra at det er snedigt bygget ind i det originale system.
Men det betyder at man overbelaster kontakt (og mere??) når man holder kontakten tilbage manuelt. Lige pludselig døde alt lys i hvert fald midt på Lolland (der er MEGET mørkt dernede).
Pis... men ny fix. Ledning direkte fra batteri til relæ. Så skal jeg bare montere den hver gang jeg skal køre. Så kunne vi da komme hjem.
Mit havariblink stod bare og "klappede" når jeg aktiverede det: Ny kontakt. MEN... nix. Nu gør den bare slet ingenting.
Nu virker mit lys i instrumentbordet heller ikke. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan det er skruet sammen. Hænger havarikontakt sammen med kørelys på en eller anden måde?
Positionslys er det eneste der virker nu. Men det slukker også hvis jeg skubber lyskontakten frem så der burde være kørelys på. Dette tilskriver jeg en kontakt der er brændt af=byt til nyt.
Men hvordan hænger det sammen med instrumentbelysning og havariblink?