Indkøring af 2.25D (25-03-2013 12:44:10)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn
Hej Forum
I min iver for at komme af med noget af alt den røg min SIII kan lave har jeg nu skiftet stempelringene.
Jeg syntes selv jeg har været meget omhyggelig med at følge anvisningen i bogen og har passet alle stempelringene til samt honet motoren. Alle stempelringene har således et gab på 0.35mm og honingssporne i cylinderen ligger mellem 30 og 45 grader.
Da jeg så fik den startet regnede jeg jo så med at røgen om ikke andet var blevet mindre, men ak, der var ikke nogen synderlig forskel. Jeg kørte den derfor ud til bosch værkstedet for at få dem til at lave en kompressionsmåling for at se om det overhovedet havde hjulpet at skifte ringe. målingen et sted mellem 25 og 26 bar på alle cylindere, og det er da om ikke andet bedre en de 22-23 bar den kunne for 2 år siden. Den flinke bosch mand rensede ved samme lejlighed mine dyser og satte dem i prøvestand. dommen var at de så OK ud. det hele er derfor sat sammen igen og justeret op.
Når jeg så starter den i tomgang er der stadig temmelig meget røg. Men når jeg har kørt omkring 10 km forsvinder røgen næsten helt.
Min teori er at honingen af cylinderen gør, at der hænger noget oliefilm tilbage på cylindervæggen når der er eksplosion i kammeret og at denne jo så skaber denne grå- blå-hvide røg. Når jeg så køre på vejen med varm motor og en smule belastning, så bliver forholdet mellem olie film og diesel så tilpas lavt at det ikke rigtig ses, men når så jeg holder i tomgang så er der mindre diesel i forhold til olie, og så har vi balladen.
Er der nogen her der kan følge mig i den teori, eller er jeg helt afsporet. Og hvis jeg ar fat i noget af det rigtige hvor langt skal jeg så regne med at køre for honingssporne i cylinderen, og dermed overskydende oliefilm, er væk og jeg kan forvente mere "normal" forbrænding?
Det var en temmelig lang smørre, men jeg håber at der var nogen der holdt ud hele vejen.
Glæder mig til at høre fra jer. God Påske.
LR SIII Hilsen
REO