Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Indkøring af 2.25D (25-03-2013 12:44:10)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn
Hej Forum

I min iver for at komme af med noget af alt den røg min SIII kan lave har jeg nu skiftet stempelringene.

Jeg syntes selv jeg har været meget omhyggelig med at følge anvisningen i bogen og har passet alle stempelringene til samt honet motoren. Alle stempelringene har således et gab på 0.35mm og honingssporne i cylinderen ligger mellem 30 og 45 grader.

Da jeg så fik den startet regnede jeg jo så med at røgen om ikke andet var blevet mindre, men ak, der var ikke nogen synderlig forskel. Jeg kørte den derfor ud til bosch værkstedet for at få dem til at lave en kompressionsmåling for at se om det overhovedet havde hjulpet at skifte ringe. målingen et sted mellem 25 og 26 bar på alle cylindere, og det er da om ikke andet bedre en de 22-23 bar den kunne for 2 år siden. Den flinke bosch mand rensede ved samme lejlighed mine dyser og satte dem i prøvestand. dommen var at de så OK ud. det hele er derfor sat sammen igen og justeret op.

Når jeg så starter den i tomgang er der stadig temmelig meget røg. Men når jeg har kørt omkring 10 km forsvinder røgen næsten helt.

Min teori er at honingen af cylinderen gør, at der hænger noget oliefilm tilbage på cylindervæggen når der er eksplosion i kammeret og at denne jo så skaber denne grå- blå-hvide røg. Når jeg så køre på vejen med varm motor og en smule belastning, så bliver forholdet mellem olie film og diesel så tilpas lavt at det ikke rigtig ses, men når så jeg holder i tomgang så er der mindre diesel i forhold til olie, og så har vi balladen.

Er der nogen her der kan følge mig i den teori, eller er jeg helt afsporet. Og hvis jeg ar fat i noget af det rigtige hvor langt skal jeg så regne med at køre for honingssporne i cylinderen, og dermed overskydende oliefilm, er væk og jeg kan forvente mere "normal" forbrænding?

Det var en temmelig lang smørre, men jeg håber at der var nogen der holdt ud hele vejen.

Glæder mig til at høre fra jer. God Påske.
LR SIII Hilsen
REO
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "generator"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.