3.9 bedst med eller uden katalysator? (19-05-2013 14:14:50)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Har lige hjemtaget en 1990 RRC fra udlandet uden selv at have set og følt og prøvekørt. Den lever positivt op til forventningerne mht. rust - dvs. stort set ingen, og i hvert fald ikke noget alvorligt - men det mekaniske ... Suk! Således må jeg nu lidt efter lidt sætte mig ind i alskens mysterier, jeg ikke har kendt til fra den gamle 1986'er. Har ligget på knæ med hovedet under begge sæder, da både abs'en og ecu'en skulle føles på tænderne. Fandt frem til den lille tune resistor (tak til tidligere tråde, der fortalte om 14CUX mv.), og jo, den er god nok: ecu'en regner med, der er katalysator, som de medfølgende registreringspapirer påstår, men der er ingen kat at se under vognbunden! Den er ellers synet for kun en god måneds tid siden, men det giver jo også sælger tid nok til at skrue en kat af og sætte noget andet på.
Nu skal jeg så tage stilling til, om jeg vil bruge en del penge på at indkøbe udstødningsrør med kat, eller hellere vil skifte tune resistor ud, så ecu'en kan få at vide, at der altså ingen kat er. Ifølge danske bestemmelser om katalysator undslipper bilen lige netop kravet, både på hvide og gule plader, da den er indregistreret første gang i begyndelsen af 1990. (Håber, jeg læser den aktuelle synsvejledning korrekt her).
Er der nogen, der kan forestille sig, hvad jeg bliver gladest ved i længden? Kat eller ingen kat?
/Michael